Diferenciál-údržba,opravy...

zde pište prosím jen vyzkoušené postupy, žádná diskuze
Pravidla fóra
Zadejte si prosím do podpisu identifikační údaje svého vozu, pro lepší orientaci o jaký vůz se jedná.

Příklad:

BMW 750i e32 05/92 DC77645 (posledních 6 znaků VIN)
Odpovědět
Uživatelský avatar
fivajs
Příspěvky: 1238
Registrován: ned úno 06, 2011 5:08 pm
Bydliště: Chomutov

Diferenciál-údržba,opravy...

Příspěvek od fivajs »

Co je diferenciál?
Diferenciál je důležitá součástka v každém automobilu, která vyrovnává rozdíly otáček levého a pravého kola při zatáčení. U auta s předním náhonem bývá zpravidla součástí převodovky u vozidel s kardanem (jako např BMW) je odděleně mezi kardanem a poloosami.

Druhy a typy:
Máme několik druhů diferáků v E32. V zásadě se liší převodovým poměrem a svorností či nesvorností. Převodový poměr je číslo které vyjadřuje počet otáček kardanu k jedné otáčce poloosy. Převodový poměr by měl být vyznačen na štítku v zadní části kardanu. Například já jsem úmyslně dával diferák s větším poměrem (původně 3,64, teď 4,1)-auto mi jede defakto pomaleji při stejných otáčkách, ale lépe akceleruje a ve městě se dá jet na pětku při 1200rpm, což mi vyhovuje z hlediska spotřeby, která šla asi o litr dolů.
Další skupina diferenciálů jsou samosvorné. Samosvor je laicky pružina a dvě lamely mezi levou a pravou poloosou. Výhodou samosvoru je hlavně jízda na sněhu nebo kluzkém povrchu, kdy defakto zabírají obě kola, resp jedno na 100% a druhé třeba na 25% (druhé číslo znamená svornost). Jak poznáme samosvorný diferenciál? Jednoduše, stačí zvednout zadní část tak, aby obě kola byla nad zemí. Jestliže při otáčením jednoho kola se druhé kolo točí opačným směrem nebo netočí, jedná se o obyčejný diferák bez svoru. Pokud se točí stejným směrem, je se to samosvor.

Čidlo otáček:
Jelikož v diferáku v E32 je též čidlo otáček tachometru, které snímá otáčky poloosy, nemusíte se bát, že při výměně difu s jiným poměrem bude proměřovat tachometr. To také souvisí s častou závadou nefunkčního tachometru - z 99% uhnije kabel na konektoru čidla otáček. Oprava je zcela banální, kterou nemusím vysvětlovat

Údržba:
Samotný diferenciál nepotřebuje defakto údržbu. Je dobré jednou za čas dolít/vyměnit olej. To ale platí převážně tehdy, když dif vykazuje netěsnost, viz níže. Všechny diferenciály v E32 mají 1,7litru oleje. Hladinu ale zkontrolovat nelze, měrku nemá, jen kontrolní otvor. V zadní části difu je dolévací otvor (šroub na imbus), k tomuto šroubu se ale špatně dostává, je tam málo místa. Tento dolévací otvor je zároveň otvor kontrolní - čili dolít olej, dokud nezačne vytékat. V pravé části je vypouštěcí otvor, opatřený též imbusouvým šroubem. Doporučuji dolévání/výměnu oleje spojit s nějakou opravou kolem něho, třeba nedávno jsem měnil poloosy, využil jsem toho a olej dolil přes otvor pro hrušku poloosy. Nebojte se hrušku na poloose zapáčit, jde to dobře ven. Otvor na hrušku poloosy je vlastně ve stejné výšce, jako kontrolní/dolévací otvor. Takže plnit, dokud nezačne vytékat.
Teď ale POZOR: Diferenciál se samosvorem potřebuje jiný (také i podstatně dražší olej), než obyč dif. Také jsem jednou udělal chybu a dolil samosvor obyč olejem a pak rychle běžel shánět aditivum LS, které je defakto u nás nesehnatelné. Nakonec jsem vyměnil olej znovu a to za správný. Specifikace oleje je 80W90, pro dif se samosvorem musí být označen LS. V žádném případě nedolévat obyč olej do samosvoru. Dif se pak pomalu, ale jistě ničí, začíná to nepřirozenými zvuky a končí silnými vibracemi a zničením. Přísady LS jsou k omezení prokluzu, přísady proti otěru, korozi, oxidaci a pěnivosti. Můj dif už se semtam ozývá do zatáček, nic tragického, ale jelikož samosvorů je málo, dal jsem si dlouhodobě inzerát a chci si sehnat radši jeden do zásoby.

Závady/opravy:
1.Nejčastější závadou je netěsnost převážně gufera na poloose. Pozná se to poblitou levou nebo pravou částí difu, podle toho, u které poloosy to teče. Oprava je jednoduchá: povolit 6 šroubů č.8 imbus na vnější straně poloosy(kineťáku) a vypáčit poloosu i s hruškou ven. Tady právě doporučuji vyměnit/dolít olej, viz výše. Gufero vypáčit ven a opatrně přes ořech naťuknout nové. Současně s vyndanou poloosou se rozhodně vyplatí zkontrolovat oba kineťáky na každé poloose (častá závada - vibrující prdel). Homokinetické klouby většinou zasychají a zadrhávají se-obvykle stačí vypáčit krycí plech na konci poloosy, kineťák propláchnout a dát nové mazivo (nový kineťák stojí dost a vynásobeno 4x, je to ranec)-toť jiná kapitola
2. Nefungující tachometr, viz popsáno výše - uhnilý konektor
3. Hlučnost - znamená problém uvnitř a diferák je vlastně v invalidním důchodu, kdy se čeká, než umře úplně - výměna tekoucích gufer a olej a čekat a doufat :?

Diferenciál je nenáročná celoživotní součástka auta, stačí věnovat pozornost hlučnosti, těsnosti a náplni
Audi A8 L W12 450hp + Liaz 151 290hp
Odpovědět