MOTOR - vseobecne problemy - opravy

zde pište prosím jen vyzkoušené postupy, žádná diskuze
Pravidla fóra
Zadejte si prosím do podpisu identifikační údaje svého vozu, pro lepší orientaci o jaký vůz se jedná.

Příklad:

BMW 750i e32 05/92 DC77645 (posledních 6 znaků VIN)
Odpovědět
Uživatelský avatar
T613
Příspěvky: 2647
Registrován: čtv srp 21, 2008 2:56 pm

MOTOR - vseobecne problemy - opravy

Příspěvek od T613 »

Zde budou popsane nejcastejsi zavady a problemy motoru v E32 a jejich reseni.
Je to v podstate takovy navod, co je dulezite pro spravny chod motoru.
Pro prehlednost to rozdelim do ctyr hlavnich sekci. 1. benzin, 2. vzduch, 3. zapalovani, 4. elektrika


1. benzin - v palivovem okruhu mame tyto veci: palivova pumpa, palivovy filtr, vstriky, regulacni ventil na vstrikovaci liste

palivova pumpa: vetsinou je slyset pouhym uchem zvenku u kufru, pokud se zadre uplne tak auto nejede vubec, motor ani nepipne. Nejcastejsi problem byva bud pridrene lozisko, potom ma mensi tlak (auto cuka ve vyssich otackach). Kazde cerpadlo ma tlak a prutok udavany vyrobcem. U motoru M30 (vetsinou 3,5 - 4 atm), u motoru M60 a M70 (az 6 atm). Prvni vec je tedy zmerit tlak paliva.

palivovy filtr: u E32 je umisteny zespodu karoserie (bliz k pravemu kolu). M30 ma jeden filtr, M60 a M70 ma dva filtry. Problem byva bud v ucpani (rezava nadrz nebo jiny bordel) anebo vymrzne. Nasledek je spatny pruchod paliva a opet mozne problemy s cukanim motoru. Spravne pruchozi filtr se da otestovat zmerenim tlaku soustavy za filtrem - tj. nejlip u motoru, pokud jde pres filtr pres 3 atm tak je v poradku.

vstriky: u M30 jsou zlute BOSCH, u M70 modre BOSCH, u M60 muze by vic druhu Lucas, Bosch atd. Vstriky se daji doma otestovat, kdyz je napichnete do listy, sepnete baterkou do polohy otevrene. Da se aspon okem odhadnout uhel rozstriku zda je ok nebo jenom ukapava. Jinak toho doma moc neudelate, cisti se ultrazvukem.

regulacni ventil: nachazi se na konci vstrikovaci listy, ma za ukol regulovat tlak paliva v soustave a to pro vsechny motory na 3 atm. Opet je dobre zmerit pomoci manometru zda je OK. Jednoduse vezmete T-kus a zapojite do okruhu paliva, muzete klidne nastartovat a musi tam byt 3atm. Pokud motor nejede tak staci i startovat a porad by to melo ukazat k 3 atm. Kdyz si vemete dlouho hadici muzete merit tlak i za jizdy. Budik staci dat za sterac :-)

Dodatek: jeste se da zmerit prutok paliva, je to vec ktera muze taky pekne vypect. Tady je dulezite si zjistit od vyrobce jaky objem za casovy interval ma precerpat a potom uz neni problem zhruba otestovat.


2. vzduch tady zaradime: airbox, vaha vzduchu, volnobezny ventil, klapka plynu, sani

airbox: tady neni moc co resit, dulezite menit filtr nebo ho aspon profouknout. Snad jedna vec, aby zepredu airboxu byl nafuk co vede k ledvinam a bralo to studeny vzduch z venku a ne horky od motoru.

vaha vzduchu: jedna ze zasadnich veci aby motor spravne fungoval. U M30 je vaha s mechanickou klapkou, uvnitr je cidlo nasavaneho vzduchu. S ti problem nebyva. Nejcastejsi problem je opotrebovani nebo poskozeni odporove drahy u mechanicke klapky a tim je vaha odepsana do vecnych lovist. Je to neopravitelne. Jeste je dulezite udrzovat vahu cistou poud se tlaci olej pres sani ... uz jsem mel v ruce vahy ze kterych tekl olej jak z houby u tabule.
U motoru M60 a M70 jsou vahy na principu odporoveho dratu bez klapky. Tam nejde vymyslet vubec nic, bud jede nebo ne. Spravna funkce se da overit jedine na lepsi diagnostice.

volnobezny ventil: u motoru M30 je hned za vahou, pokud neni vylozene zadreny tak nema zasadni vliv na hcod motoru. Casto byva opet zalepeny od oleje, potom muze spatne fungovat ... opet tech. benzin a vycistit co nejlip to jde. Motory M30 s EML klapkou volnobezny ventil nemaji rovnez M70 ventil nema. U M60 je ventil vepredu pred sanim, ma jiny tvar ale funkce a cisteni je stejne jako u M30.

klapka plynu: mame dva druhy:
  • 1. mechanicka na lanko: ovlada se klasicky lankem primo od pedalu, tady se nema asi co pokazit
    2. elektronicka tzv. EML: vypada podobne jako mechanicka ale ma navic servo motor, ktery zarucuje nataceni, polohu natoceni snima potenciometr na pedalu, tohle cele ma na starost jednotka EML, ktera je umistena vedle hlavni jednotky motoru. Tady muze nastat problem opet opotrebovani odporove drahy na potenciometru pedalu, nebo umre servno motor u klapky, nebo se mi stalo, ze odesla i jednotka EML.
sani: U sani byva casto jeden zasadni problem a to jeho netesnost mezi sanim a hlavou motoru. Jinak receno saje to falesny vzduchu. Projevuje se to nepravidelnym kolisanim motoru. Oprava spociva v pretesneni, at uz original tesneni od BMW nebo casto se tesni cervenym silikonem, ktery funkci splni taky.


3. zapalovani sem patri: zapalovaci civka, kabely + cidlo, palec, vicko - rozdelovac + uhlik, svicky

zapalovaci civka: jsou dva druhy pro motory M30 a M70 - velka kulata, mensi hranata. Ze zkusenosti muzu rict, ze je jedno jakou pouzijete. Jezdi to na vsechny vsude. U M70 je jenom hranata kvuli mistu. U M30 bavaji oba typy. Civky u M60 jsou primo u svicek a jsou uplne jine, opet muze byt vic vyrobcu.
Problem muze byt, kdyz civka "zeslabne". Takze je treba zmerit jeji hodnoty (odpor) doplnim pozdeji

kabely + cidlo: M60 kabely ani cidlo otacek nema, ma jenom 10cm fajky z civky primo do svicky. U M30 a M70 kabely uz mame vcetne cidel. Kabely jsou tady ulozene v listach. Dulezite je zmerit hodnotu kabelu, zda neni preruseny a taky mechanicky poskozeny. U fajek je nejcastejsi problem s propalenim nebo muze byt sterela, pripadne vythrla objimka. U techto motoru se nachazi rovnez cidlo snimani otacek. Je to vlastne takova civka v obalu. Casto byva obal praskly, zatecene, potom zoxidovane a nefunguje.

palec: U M60 palec nemame. U M30 a M70 ano, jsou stejne pro oba motory. Palec nesmi byt moc "vydreny". Nebo byva casto praskly ci propalany a probiji !

vicko - rozdelovac + uhlik: U M60 opet neni. M30 a M70 opet stejne pro oba motory. Original vyrobce BOSCH. Delaji se v ruznych nahradach ale nedoporucuji ! Vicka od italu jsem mel po roce praskle napul. U vicka je dulezite zkontrolovat vsechny plosky pro kazdy valec. Nesmi byt vydrene do mrtva. Plosky bvaji vetsinou opalene od jiskreni, je dobre jemnych smirkem ocistit. Ve vicku mame taky uhlik na pruzince, taky dulezite zkontrolovat zda je v poradku.

svicky: pro kazdy motor jsou presne predepsane, original vyrobce BOSCH nebo NGK. Nedoporucuje se davat nic jineho nez original. Je otestovane, ze na ne to jezdi nejlip. Co se tyce problemu, treba kdyz cuka motor. Svicky vysroubujeme a zkontrolujeme elektrodu. Nesmi byt cerna obalena sazema, to znaci nejaky problem bud spatne svicky, ale spis spatna smes paliva. U M30 se da lehce otestovat sundavanim kabelu za chodu zda "pali" nebo ne. Jeste jedna rada ke svickam: pri montazi je dobe zavit natrit medenou vazelinou (kvuli teplu aby se neodparila pri prvnim startu), protoze az je budete priste menit tak to pujde jednou rukou a nikdy zadnou nestrhnete, coz u hlinikove hlavy neni problem.


4. elektrika tady toho bude vic: veskere cidla kolem motoru, rele, jednotky

cidlo polohy klikove hridele: asi nejdulezitejsi cidlo, aby motor vubec jel. U vsech motoru je umistene "na prsach". Je to elektomagneticke cidlo, nejcastejsi problemy zpusobi jeho znecisteni at uz od oleje a prachu nebo i kovovych pilin (je to magnet). Takze ocistit ho a taky se da zmerit odpor, cimz je jasne zda je ok nebo ne. U motoru M70 jsou tyto cidla dve na kazde strane jedno. Hodnoty doplnim pozdeji.

cidlo tlaku oleje: opet dulezite cidlo, byva umistene na konci hlavy (pred prednim sklem)

cidla teploty vody: u M30 jsou umistene nahore vedle hlavy. Pro tento motor jsou bud dve (mechanicka klapka) nebo tri (EML klapka). Jedno cidlo je do budiku, jedno cidlo pro jednotku motoru, pripadne treti pro jednotku EML. U M60 a M70 motoru jsou tyto cidla umistene na liste mezi hlavama, zezadu. Nic moc pristup ale da se k nim dostat. Opet tyto cidla dulezite pro spravny chod motoru, daji se lehce zmerit. Hodnoty doplnim pozdeji.

cidlo polohy klapky plynu: u motoru M30 s EML a M70 nejsou. U M30 a M60 s mechanickym plynem je umistene primo na klapce. Je to jednoduchy potenciometr na principu odporove drahy, jeste je v nem mikrospinac na polohu klapky uplneho zavreni. Da se zmerit odpor drahy a samozrejme zkontrolovat mikrospinac.

cidla klepani: jsou jen u motoru M60, jsou tam 4 kusy umistene pod sanim, neni to vec co by moc odchazela, opet se daji promerit

jednotka motoru (ECU): tady neni asi co resit, bud funguje nebo ne :-). Pro vsechny motorizace se nachazi v cernem boxu pred spolujezdcem.

hlavni rele motoru a palivove pumpy: u motoru M30 a M60 jsou na plastove liste vedle jednotky motoru, pokud je motor uplne bez znamek zivota je dobre tyhle rele zkontrolovat, pripadne zkusebne vyradit zda neni problem tady. U motoru M70 jsou v mensim cernem boxu vedle nadoby ostrikovacu, jsou tam vsechny 2x.
Přílohy
motor M60
motor M60
motor M30
motor M30
Odpovědět