TOPENI - KLIMATIZACE - CHLAZENI

zde pište prosím jen vyzkoušené postupy, žádná diskuze
Pravidla fóra
Zadejte si prosím do podpisu identifikační údaje svého vozu, pro lepší orientaci o jaký vůz se jedná.

Příklad:

BMW 750i e32 05/92 DC77645 (posledních 6 znaků VIN)
Odpovědět
Uživatelský avatar
T613
Příspěvky: 2647
Registrován: čtv srp 21, 2008 2:56 pm

TOPENI - KLIMATIZACE - CHLAZENI

Příspěvek od T613 »

Zde budou popsane nejcastejsi zavady a problemy topeni, klimatizace a chlazeni.
Vsechny tri skupiny spolu nejak souvisi tak to udelame dohromady.
Pro prehlednost tri hlavni sekce. 1. topeni, 2. klimatizace, 3. chlazeni


1. topeni - primo topeni se tykaji tyto hlavni casti: ventily topeni, pomocne cerpadlo, vymenik, system vedeni vzduchu, ovladaci panel, jednotka topeni, sword (regulace otacek ventilatoru), ventilator

ventily topeni: jedna z nejvic poruchovych veci u E32. Ventily najdeme na strane ridice pred prednim sklem. Zajistuji nam pristup-nepristup teple vody do vymeniku topeni. Jsou dva - pro kazdou pulku auta jeden, tedy: ridic x spolujezdec. Klasicka porucha je, ze zustane otevreny - zatuhne. Nasledek je nechteny pristup teple vody do vymeniku a auto nam porad topi, ikdyz mame nastavene "studeno". Tohle zatuhnuti ventilu je zpusobeno z 90% zadrenim, at uz vodnim kamenem (spatna nebo stara chladici smes) nebo jinym bordelem v okruhu chlazeni. Da se rict ze je to neopravitelna vec. Poruse nebo co nejvetsi vydrzi se da jedine predejit a to castou vymenou chaldici kapaliny nebo pro pokrocile ventily vyhodit ven a nalozit je do nejakeho odkamenovace.

pomocne cerpadlo: Cerpadlo je hned pod ventilama. Slouzi pouze k nahnani teple vody do vymeniku, protoze hlavni pumpa na motoru neni dostacujici, jinak je toto pomocne cerpadlo vyple (kdyz bezi klima nebo je nastavene "studeno"). Ted popisem dve hlavni poruchy:
  • 1. cerpadlo nejede - je KO (poznas v zime - auto netopi nebo velmi malo). Duvod: je to elektromotorek, vrtulka se toci pomoci magnetu v plastovem pouzdre. Bud tedy shori motorek nebo je praskly magnet - netoci se vrtulka - necerpa. Nebo muze byt protocena hridelka vrtulky - motorek jakoze bezi, ale necerpa. Cerpadlo se da rozdelat a tento problem pomerne rychle odhalit. Dalsi casta zavada je prodreni plastove misky, nasledek je unik chladici kapaliny. Taky velice casty problem, dulezite zkontrolovat !
    2. cerpadlo - je OK, ale nevrci. Duvod: tady je na vine spinani cerpadla. Cerpadlo spina mikrospinac v ovladacim panelu. A to presne u ridicoveho kolecka. Cely problem spociva v tom, ze spinac spina naprimo - bez rele. To ma za nasledek umreni kvuli velkem proudu, na ktere neni staveny. Reseni je vymena za novy - jediny pajenim - rozebrat panel. Nebo je dalsi moznost (zrealizoval Bohus) kdy spinaci pomuzete vykonovou soucastkou. Takze spinac bude spinat maly proud, zbytek uz pobere vykonovy prvek. Pokud najdu tak dodam navod na upravu.
vymenik: nachazi se uvnitr hlavni plastove "kostky" topeni. Je to neco jako maly dvojity chladic, takze se v nem muze udelat dira a prusvih je na svete. Meni se z interieru, je potreba sundat palubku, tunely, komplet kastl spolujezdce i s tou trubkou. Potom predni plastovou cast topeni a je na svete. Prace na cely den. Dalsi casty problem je netesnost trubek co do neho vedou. Jsou k nemu tesneny O-krouzky, ktere steri nebo prasknou.

system vedeni vzduchu: zde by se dal napsat roman. Tak zatim jen strucne. System topeni v kazde E32 je dvouzonovy (verze HIGHLINE ctyrzonovy) tzn. da se regulovat teplota vzduchu pro ridice a spolujezdce zvlast, ovsem s tim ze ridic je dominantni = nejde napr. u ridice topit a spolujezdec klima. Funguje to na principu nataceni klapek pomoci krokovych el. motorku. Existuje nekolik druhu topeni s ruznym poctem motorku - ruzne kombinace nastaveni a regulace teploty.

ovladaci panel: da se rict ze jsou tri druhy:
  • 1. zakladni bez klimatizace - tri knoflikove kolecka
    2. zakladni s klimatizaci - tri knoflikove kolecka + tlacitka
    3. automaticka klimatizace - tri podelne kolecka + moc tlacitek
jednotka topeni: nachazi se schovana ze zadni strany topeni, jinak receno mezi delici prepazkou karoserie a topenim. Vedou do ni celkem ctyri konektory (z kazde strany 2). Samotna jednotka neni vec, ktera by casto odchazela. Problem nekdy byva, ze nedoleha jeden z konektoru. Projevuje se to narazove, nefunguje naraz nic a pak zas vsechno. Jednotky jsou rozdilne pro ruzne druhy topeni a klimatizace.

sword (regulace otacek): dalsi casto poruchova vec. Sword (mec) neboli regulator otacek ventilatoru najdeme hned vedle jednotky topeni. Konektor je jeden od strany spolujezdce. Funguje na principu tranzistoru, ktere nevydrzi vecne. Spatny mec se projevuje nefunkcni ruznych stupnu rychlosti ventilatoru, nekdy ventilator nejede vubec. Nevim o tom ze by to nekdo opravoval, je potreba sehnat druhy.

ventilator: k nemu se dostaneme z motoroveho prostoru. Sunda se expanzni nadoba, povoli svazek a za tim je prepazka, kterou je potreba povolit (drzi ji tam asi 5 vrutu). Pak uz vidime vrchni cast topeni, kde je potreba sundat kryci plast a potom samotny dekl, pod kterym je ventilator. Klasicka vada je opotrebenim at uz vydrene uhliky, loziska nebo oboji. Ventilator neodejde hned, projevuje se to vetsinou piskanim (hlavne v zime). To je znamka a povel k vymene ci kontrole.


2. klimatizace - zde budem rozebirat: kondenzator (chladic), el. vrtule + odpory, susic (zasobnik), cidlo tlaku systemu, kompresor, trubky, radiator + ventil, mikrofiltr, napln

kondenzator (chladic): Najdeme ho pred velkym chladicem na vodu. Je tenky, ale plocha stejna. Nevydrzi vecne. Zivotnost se da prodlouzit jeho udrzbou a to cistenim, protoze bordel mu nedela dobre, hlavne v zime sul. Tento chladic ma mnohem jemnejsi zebrovani takze se o to rychleji zanese vsim moznym po ceste. Proto je dobre cas od casu vystrikat wapkou nekde na benzince. Pokud uz odejde - je deravy, rozhodne koupit novy, ikdyz v nahrade. Starsi chladice jsou vetsinou past na kratkou dobu.

el. vrtule + odpory: Najdeme ji pred chladicem klimatizace. Jsou dva druhy, nevim presne podle jakeho klice se montovaly. Starsi model ma jen 5 lopatek a je tlustsi, novejsi model ma moc lopatek a je tensi. Nejcastejsi problem nastane, kdyz shori motor. Dusledek je prehrati klimy - pretlakovani a jeji vypinani po kratke dobe. Nezbyva nez vymenit. Vrtule ma dve pracovni rychlosti, ktere se ovladaji na zaklade spinani cidla v chladici. Rychlost naplno je primo 12V. Kazda rychlost je spinana pres rele, ktere se nachazi v male krabicce pred levym kloboukem tlumice. Pomala rychlost je redukovana "odpory". Odpory najdeme primo u vrtule. Jak otestovat spravnou funkci? Nejdriv je dobre otestovat zda ventilator vubec funguje, tak sundame predni naraznik odpojime konektor a pripojime naprimo na baterku (ty dva draty co jdou do motoru - celkem jsou tam tri draty). Pokud se roztoci tak je OK motor. Odpor by mel mit hodnotu kolem 0,5 ohmu. Pokud je spaleny tak ukaze nejake silene cislo a jsme doma. Jeste k tomu mereni: 0,5 ohmu se vetsinou neda zmerit na levnem multimetru, ale s nejakym lepsim pristrojem. Chyba muze byt taky ve dvou zminovanych rele. Jedno je obycejne spinaci (pro 12V). Druhe je dvojite spinaci (pro pomalou rychlost a cidlo v chladici).

susic (zasobnik): Neboli dryer. Najdeme ho jakoby pod pravym prednim svetlem, jsou u neho tlakove cidla. Neni to problemova vec. Snad jen v pripade, kdyz klimatizace je v aute dlouho nefunkcni.

cidlo tlaku systemu: Jsou hned u susice. U prvnich modelu byly tri. U novejsich uz jenom jedno. Neni to moc poruchova vec, spis hrozi netesnost a unik media kolem neho. Tyto cidla ovlivnuji chod celeho systemu, pokud dojde k poklesu chladiciho media po minimalni mez, kompresor se nesepne a klima z niceho nic nefunguje ! Je nutno navstivit klima servis pro kontrolu a doplneni.

kompresor: Pro kazdy motor (M30, M60, M70) je jiny model, ale princip je stejny. Funkci kompresoru zajistuje elektromagneticka spojka, ktera svoji zivotnost da najevo piskanim. Samotny kompresor taky nevydrzi vecne, bud se zadre nebo naopak prestane tlakovat. Pomuze jen vymena.

trubky: Tady neni moc co resit. Je dobre zkontrolovat izolaci v mistech kde vedou podel motoru. Nekdy byva problem uniku media pres napousteci - vypousteci ventil.

radiator + ventil: Nachazi se uvnitr "kostky" topeni, hned vedle neho je ventil. Samotny radiator vydrzi dlouho. Spis byva problem v nefunkcnosti ventilu. Klimatizace se zda byt funkcni ale nechaldi, protoze chladivo nepusti ventil z trubek.

mikrofiltr: Prvni vec je, ze mikrofiltr se daval vetsinou do aut az v letech 1991+. Neni to ovsem pravidlo, muze byt ve starsim i nemusi byt v novejsim. Zalezelo i na znacce celeho topeni. Pokud tam je, je potreba cas od casu vymeny, protoze diky jeho zaneseni fouka hur ventilator = slabsi topeni ci chlazeni. U aut kde mikrofiltr neni je problem, ze se zanese primo vymenik klimatizace. Jeho cisteni je pak dost slozite. Mikrofiltr se nachazi v mistech jednotky topeni a swordu. Vymena se tedy provadi z mista spolujezdce. Suplik je potreba otevrit a uplne nadzvednout. Plastovy kryt zboku topeni + vedeni vzduchu + maly bocni koberec. Odpojit vsechny tri konektory (2x jednotka topeni, 1x sword). Sword vytahnout ven, potom plastovy zeleny kryt kolem neho. Z te diry se vytahne stary mikrofiltr. Idealni je tam strcit vysavac a vysat. A montujeme zpet.

napln: Dnes se pouziva jenom R134a. Naplne je v E32 hodne. Z toho vyplyvaji dve veci. Dobra, ze klima vydzi dlouho - nemusi se plnit kazdy rok + vetsi ucinnost klimatizace. Spatna, ze moc naplne stoji vic penez a hlavne je 5x dulezite mit okruh bez uniku, protoze naplnit za balik a za mesic mit prazdno neni vyhodne.


3. chlazeni - zde nas zajima tohle: chladic, cidlo teploty chladice, visko spojka + vrtule, hadice, vodni pumpa, termostat, cidla teploty, chladici kapalina, odvzdusneni

chladic: jedna z dalsich slabin, nejcastejsi problem praskajici bocni plasty zpusobene vyhratim, zacne to lehce prolinat az po vodotrysk nebo urvane hrdlo i s hadici. Nezbyva nez sehnat jiny, nejlip koupit novy. Nahradni vyroba je v tomto na slusne urovni. Chladicu mame nekolik druhu pro ruzne motorizace:
  • M70 s klimatizaci (automat prevodovka): velky chladic, s pridavnym chladicem pro automat, bocni cidlo pro el. ventilator
    M60 s klimatizaci (automat i manual): velky chladic, bocni cidlo pro el. ventilator
    M30 s klimatizaci (automat): velky chladic, s pridavnym chladicem pro automat, bocni cidlo pro el. ventilator
    M30 bez klimatizace (manual): maly chladic bez dalsich veci
cidlo teploty chladice: Najdeme ho na pravem boku chladice. Ma velky vyznam, protoze v pripade prehrati vody v systemu sepne el. vrtuli na 12V cimz si dochlazuje hlavni chladic

visko spojka + vrtule: Visko spojka je prvek, ktery podle teploty okoli meni sve otacky - otacky vrtule. Nejcastejsi zavada je, ze spojka prokluzuje, nasledek je spatne chlazeni. Muze se i zadrit, to pozname lehce podle zvuku, protoze jede podle otacek motoru = vrtule huci jak vysavac naplno. Spravne fungujici visko spojka se pozna lehce pri vypnutem motoru. Musi jit otocit rukou s lehkym odporem. Blbe se to popisuje, je to vec praxe.
Vrtule je taky vec, co nas muze vypect a casto napacha velke skody - kdyz se rozleti na kusy muze poskodit od sahary, chladice az po kapotu i hridel vodni pumpy. Z praxe vim, ze vrtule vydrzi klidne 20 let, pokud nebyla nikdy narusena treba pri havarii (chladic natlaceny do ni). Jakoukoliv poskozenou vrtuli ihned zahodit a koupit novou. I treba kousek ulomene lopatky ma za nasledek spatne vyvazeni a pri vysokych otackach se rozleti na atomy.

hadice: Zadna nevydrzi vecne, hadice tlakem a extremnim zatizenim horko - studeno proste povoli. Vetsinou se tomu da predejit obcasnou kontrolou. Kdyz uz je ztvrdla nebo povrchove se zacne drolit - je cas na preventivni vymenu, nez praskne nekde v provozu.

vodni pumpa: Vypada skoro stejne pro vsechny motorizace. Bud je plastova nebo kovova vrtulka (lepsi je samo kovova). Pumpa vydrzi docela dost, nejcasteji uleti vrtule (jen plastova). U kovove se udela vule na hrideli a zacne tama tect voda. Opet staci nahradni vyrobci za prijatelne ceny, nez original za balik. Zivotnost pumpy je dost ovlivnena chladici smesi, o tom vice dole.
Snad jeste poznamka u pumpy pro M60 je tam nepochopitelne plastovy naustek pro velkou spodni hadici z chladice. Tento plast starim a vyhratim rad praska nebo uleti. Je dobre ho preventivne menit ... nevim ktera (|) to takhle vymyslela, u M30 a M70 je vse kovove.

termostat: Pro M60 a M70 jsou stejne, M30 je trochu mensi. Tady neni velice co resit. Celkem lehce poznate, ze je spatny. Bud zustane zavreny - motor se prehriva, chladic je studeny. Nebo je stale otevreny - motoru dlouho trva nez se ohreje = pozdeji topi. Termostatu existuje vice druhu podle teploty spinani, na kazdem je vyrazena hodnota primo ve stupnich. Pokud mate podezreni na spatny termostat, ale neni to uplne jiste, staci udelat test doma na sporaku v hrnci s vodou + teplomer. Hned je jasne videt kdy a jak moc nebo vubec se otvira ci neotvira.

cidla teploty: U M30 jsou umistene nahore vedle hlavy. Pro tento motor jsou bud dve (mechanicka klapka) nebo tri (EML klapka). Jedno cidlo je do budiku, jedno cidlo pro jednotku motoru, pripadne treti pro jednotku EML. U M60 a M70 motoru jsou tyto cidla umistene na liste mezi hlavama, zezadu. Nic moc pristup ale da se k nim dostat. Opet tyto cidla dulezite pro spravny chod motoru, daji se lehce zmerit. Hodnoty doplnim pozdeji.

chladici kapalina: V zasade se da rict, ze je jedno co tam nalijete, snad krome obycejneho fridexu do S120. Dulezite je u M60 a M70, aby byla predepsana pro hlinikove motory. Nesmi se michat napr. cervena se zelenou. Vzdy pouzit jeden druh, idealne jednu znacku. Nejlepsi je menit kapalinu pred kazdou zimou a dat ji spis vic, nez usetrit litr a pak se trepat pri teplotach -30 jestli se mi tam udela trist, protoze jsem usetril 200kc a diky tomu bude auto topit az za hodinu (otestovano) :-). Chladici smes slouzi zaroven jako mazani pro vodni pumpu, takze i v lete by tam mela nejaka byt, ale zase ne ve velkem pomeru, protoze ma horsi chladici index.

odvzdusneni: Da se rict, ze u vsech motoru je automaticke diky zpatecce do expanzky (tenka plastova hadicka co vede z leveho rohu chladice do expanzni nadoby). U motoru M30 je i tak pomocny odvzdusnovak vedle cidel teploty, takze po ohrati je dobre povolit. M60 zadny nema. M70 taky ne, snad jen tady je zajimavost, ze novejsi motory (rok 91+) maji pomocnou hadicku s pumpy napojenou do vracecky z chladice. Staci dodrzet dve zakladni veci pro spravne odvzdusneni:
  • 1. ohrat vodu, aby se otevrel termostat a pustit topeni = tim se zajisti kolobeh vody v kazdem miste okruhu
    2. pro auto s nezavislym topenim POZOR !!! na hadici do topeni je dalsi odvzdusnovak - byva to primo na hadici takovy cervik, takze taky povolit po ohrati !!!
Odpovědět