Vůle v převodce řízení

zde pište prosím jen vyzkoušené postupy, žádná diskuze
Pravidla fóra
Zadejte si prosím do podpisu identifikační údaje svého vozu, pro lepší orientaci o jaký vůz se jedná.

Příklad:

BMW 750i e32 05/92 DC77645 (posledních 6 znaků VIN)
Odpovědět
Uživatelský avatar
fivajs
Příspěvky: 1238
Registrován: ned úno 06, 2011 5:08 pm
Bydliště: Chomutov

Vůle v převodce řízení

Příspěvek od fivajs »

V hodně případech se nejedná ani tak o vůli v převodce řízení, ale vůli v řízení. Převodka je defakto v pořádku, nebo nemá takovou vůli, vůle je především v přenosu síly do převodky a z ní.
Předpokladem jsou samozřejmě v pořádku všechny čepy, na řízení v E32 je jich šest. 4 jsou vyměnitelné samostatně, 2 jsou na tyči řízení a ta se mění celá (i když vlastně nemusí, ale je rozhodně lepší ji celou vyměnit). Dále po té udělaná geometrie
Vůle bývá ve spojitelných částech, jdeme od volantu ke kolům:

1. sloupek řízení, resp. dle OEM volantový hřídel: Odmontovat spodní část palubky tak, abyste se dostali k hřídeli, neboli k matici na ní. Nachází se nad pedály. Najdete na ní matici č.32. Tady bývá první vůle, která se v pokročilém stadiu projeví ťukáním v interieru při lehkém otáčení volantu doleva a doprava. Tuto matici plochým klíčem utáhnout. Pozor při utahování, ne úplně na krev, závit má nízké stoupání a mohl by se strhnout.

2. kinetický kloub: Ten neodchází (jako třeba na Fordech). I přesto provést kontrolu, jestli je bez vůle a dotažen

3. samotná převodka: s vůlí v převodce nic neuděláte. Jestliže je tato vůle nesnesitelná, vyměnit celou převodku. Co je dobré ale udělat, malinko přitáhnout její tuhost. Bývá to imbusový červ s kontramatkou č.14 na vrchní straně převodky. Matku povolit a dotažením červu, tedy směrem doprava, zvýšit tuhost. Pozor, dotažení by mělo jít lehce, defakto rukou, až ucítíte odpor, tak stačí. Kontrola správného dotažení: Já to dělal tak, že jsem dotáhnul a pak zkusil volant otáčet (při vypnutém motoru). Volant asi o čtvrt otáčky doleva,doprava a měl by se vrátit zpět do původní polohy. Při zkušební jízdě se musí při jízdě z plného rejdu vrátit lehce sám do středové polohy. Pokud je tuhost malá, auto lítá po silnici, jak neurvalý, v kolejích, při nárazovém větru, apod.Při větším utažení se volant z rejdu při jízdě nevrací, zároveň se převodka i ničí. To nastavení není složité a prostě se to musí zkoušet, dokud to nevyhovuje. Většinou stačí dotáhnout o kousek, u mě to bylo půl otáčky na červu, na níže uvedených stránkách méně. Toť vše, co se dá s převodkou udělat

4.řídící páka na převodce: http://www.realoem.com/bmw/showparts.do ... g=32&fg=25 díl č.10. Tady bývá vůle většinou také, projevuje se při mírném otáčení volantu tak, že se páka nepohybuje horizontálně, tedy jak má, ale i lehce vertikálně. Stačí vlézt pod auto a dotánout jí(objímka-1 šroub s matkou na tisícihranu), tohle hodně pomáhá, tohle bývá taky dost volné.

5. čep pomocné páky řízení: S levostranným řízení je samo vpravo mezi řídící tyčí a nápravnicí. Projevuje se taktéž boucháním. Měnil jsem pouze čep, použil díl Febi, cca 350Kč. Je dobré si před demontáží pomocnou páku podložit.
Stáhnout stahovákem (nikoli kladivem) z čepu na řídící tyči, povolit z nápravnice(jeden šroub) a je venku. Vybouchat ven (teď už je kladivo nezbytné), nebo vylisovat. Já to dělal ve velkém svěráku, i tak jsem musel použít dvoumetrovou tyč a řádně prokonkorovat (pokud ani tohle nezabere, tak nahřát autogenem). Nový čep už jen nalisovat zpět, což je asi největší opruz, použitý díl byl o 0,2mm širší. Taktéž nalisováno ve velkém svěráku dvoumetrovou tyří. Opět namontovat zpět. Kdo se nechce párat se samotným čepem, je dostupný celý díl - tedy páka s čepem

Pokud tohle všechno uděláte, mělo by se řízení razantně zlepšit. Sám jsem to vyzkoušel na několika E32, na každé bylo něco volného, na všech čep pomocné páky řízení. Předpokladem správného řízení je mít samozřejmě v pořádku čepy řízení, ramena, stabilizátor (gumičky i tyčky), tlumiče - prostě vše, co se hýbe na přední nápravě

I přesto, že samotná převodka má vůli, což vetšina E32 má (někdo víc, někdo míň), teď myslím velkou neúnosnou vůli je nezbytná její výměna:

Odpojit vstup řídící tyče od volantu shora, dále čep páky do řídící tyče (stahovákem na čepy, nikoli kladivem-hrozí poškození řídící tyče), dále vstup a výstup na servoolej. Samotná převodka drží defakto na dvou šroubech - jeden vertikální, druhý dlouhý horizontální (bývá dost přiroslý) a převodka jde ven. Spodem. Pak novou převodku, montáž v opačném pořadí. Práce trvá asi hoďku. Pak doplnit samo nový olej (já dávám předepsaný červený). Nastartovat a zarejdovat doprava a doleva, aby se volej dostal všude, nebát se nepřirozeních zvuků při prvním rejdování, to se jen olej dostává tam, kam patří.

Inspirováno těmito stránkami: http://bmwe32.masscom.net/johan/steerin ... tment.html, doladěno vlastní zkušeností
Audi A8 L W12 450hp + Liaz 151 290hp
Odpovědět