OBC

zde pište prosím jen vyzkoušené postupy, žádná diskuze
Pravidla fóra
Zadejte si prosím do podpisu identifikační údaje svého vozu, pro lepší orientaci o jaký vůz se jedná.

Příklad:

BMW 750i e32 05/92 DC77645 (posledních 6 znaků VIN)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Fugo
Příspěvky: 294
Registrován: pon úno 18, 2008 6:59 am
Bydliště: Jablonec n.N.
Kontaktovat uživatele:

OBC

Příspěvek od Fugo »

OBC

OBC je anglická zkratka pro palubní počítač. Tuto zkratku budu používat i na těhto strankách. V překladu to znamená On Board Computer. Nebudu se tu příliš rozebírat běžné funkce, ale spíše zvláštnosti a opravy. Ten počítač umí víc než na co vypadá a překvapuje mne, že dnes, v době kdy jsou počítače všude, to není standard u všech aut. Něco z toho je určitě použitelný i pro pětkovou řadu BMW E34.


1.Změna jazyka

Standardní zobrazení jak na OBC, tak na palubce je němčina. Němčina je pro mně španělská vesnice. Španělsky ta věc taky umí :))) Takže první o co jsem se v autě pokoušel, byla změna jazyka. Celá věc je triviální. Klíček zapalování zapneme do polohy I. (tachometr a radio je zapnuto). Podržíme déle (asi dvacet sekund ) stisknutý tlačítko Check Control (to napravo pod tachometrem, levým si vynulujeme akorát tachometr) Po těch asi dvaceti sekundách nám na displaji palubky naskočí název jazyka, do kterého jsou momentálně ukazatele přepnuty. Pořadí jazyků je individuální dle původu auta. V mém případě to je Němčina - Angličtina US - Angličtina UK - Francouzština - Italština - Španělština. Já jsem zvolil angličtinu UK, ale nepodařilo se mi zjistit rozdíly mezi angličtinama US-UK. Selským rozumem bych řekl, že až na specifické výrazy to bude totožné a zásadní rozdíl bude v tom, že si počítač uvědomuje anglický a americký galon, ktere jsou odlišné. Nám evropanům je tahle imperialní malichernost ukradená a u všech potřebných údajů si nastavíme zpět kilometry a stupně celsia a litry tlačítkem km/M C/F. Stejným tlačítkem změníme i formát data na náš používaný den+měsíc z anglického měsíc+den

Jestliže jste si auto rozvrtali natolik, že přepnutí jazyka ovlivní pouze zprávy z Check Control, ale údaje z počítače zůstávají stále v němčine (pochopitelně na tachometru) tak mi nespílejte. Mně se toto stalo když jsem vyndal počítač.

Metoda první je odpojit na chvíli baterii. Počítače se sice smažou a přepnou do němčiny, ale změna jazyka funguje korektně. ! Důležité pro toho, kdo neměl ješte baterii venku ! Po zpětném připojení baterky, mi odmítalo auto startovat. Chovalo se to jako když nefunguje palivová pumpa, či není benzín. Na OBC byl k vidění odpočet. Neodchytil jsem ho od začátku, ale vypadal na 20-15 minut. OBC mi nabízel možnost zadat nějaký kód, který asi zná jen první majitel. Po skončení odpočtu auto nevybouchlo :) ale regulerně nastartovalo.

Metoda druhá je použití "tajných funkcí".




2. Test OBC

Podržení tlačítka pod tachometrem (pravé tlačítko) vyvolá test. Na displaji ukáže nějaké zajímavé údaje, jejichž význam pouze tuším.Jsou to: BMWNr , CodeNr , K-Zahl , F.G.Nr , SWVersion , AndIndex. Někdy až budu mít po ruce digitál, tak tu srandu nafotím. Následuje druhá fáze, kdy se kompletně rosvítí celý display a navíc všechny ukazatele vyjedou do maximální polohy kromě tachometru který vyjede do 120 km/h a otáčkoměru který vyjede do 3500 otáček.




3. Změna pořadí na palubní desce

To že zamáčknutí blinkru ukáže na displaji nějaký údaj z OBC není třeba představovat. Pořadí, v jakém se údaje ukazují jde snadno změnit. Podržíme zamáčklý blinkr asi po dobu pěti sekund. Na displaji se objeví napis Prog 1. Zmáčkneme libovolnou funkci na OBC, ta se objeví vedle Prog 1 a následuje Prog 2. Modří už vědí o co tady jde. Prostě a jednoduše si na OBC postupně navolíme funkce tak jak se budou zobrazovat. Pro skončení programování opět na cca pět sekund zmáčkneme blinkr.




4. Načasované zapnutí ventilátoru

Umí to pár věcí, ale nejdříve je chci důkladně prozkoumat a pak tu bude návod. Proč to tu není hned je jednoduché. Jednak nechci přebírat cizí věci dokuď si je sám neotestuji a druhá, hlavní věc, je v tom, že celý automatický systém topení a ventilace navrhl někdo opravdu sadistický. Ten chytrý inženýr z Mnichova myslel na naše zdraví natolik, že plno funkcí ventilace je mimo provoz v případě, kdy je venkovní teplota menší než 16 stupňů. A to teď v půlce dubna máme.



5. Display OBC je nečitelný

Celkem triviální záležitost. Display je nečitelný vůbec, nebo jen mizerně v noci. Tlačítka jsou nebo nejsou podsvícena. OK k věci. Celý OBC je podsvětlený třema bajonetovýma žárovkama. Bohužel je to typ žárovek, který má kontakty jako součást bajonetu a ne na lemu objímky. Tyhle žárovky jsou hůře k dostání a univerzální obchody mají obvykle ten druhý typ. Já osobně jsem si koupil tyhle tři žárovky přímo u dealera BMW. BMW číslo dílu je 62-11-1-368-299. (na titulní stránce je návod jak si zjistit cenu a dostupnost dílu dle BMW čísel). Za tři žárovky jsem nechal v AuTecu ve stodůlkách rovných 210 KČ s DPH.

Jedna žárovka je dole, ta obvykle odchází poslední a podsvětluje tlačítka a trošku display. V provozu je pouze se zapnutýma světlama. Po obou stranách displeje jsou zbývající dvě. Ty jsou v provozu pořád, proto odejdou první a na OBC se přes den nedá přečíst vůbec nic. Tak vypadala většina sedmiček, které jsem viděl. Vyndat OBC je tak trošku chirurgická práce. První musí jít ven rádio. Máte-li originální rádio tak na každé straně, je zhruba v prostředku pod víčkem šroub, je to šroub typ hvězdička a nejde úplně vyšroubovat. Takže s ním točte dokuď to půjde. Šroub jen uvolní páčky, které drží rádio. Radio pak jednoduše vysuneme. Máte-li nějaké vlastní rádio, tak si ho vyndejte tak jak jste si ho tam dali. Fajn to by bylo a hlavní zábava může začít. Na levé horní hraně OBC je páka, kterou je nutno táhnout směrem k sobě a zároveň tlačit od sebe páku, která je na pravé horní hraně. Tyhle páky uvolní takový zámek co je nahoře na OBC a OBC vyjede volně ven. Konektor je pevný, z něj to vyjede samo. Nejvíc Vám asi řekne tento obrázek.



Jo, jednoduše se to řekne, hůře udělá. Jsou dvě cesty jak tu věc dostat ven. Jednoduchá pomocí nějakého háku, jako je na té fotce, nebo složitá s odstraněním dřeva před spolujezdcem. Hrozně blbě se vysvětluje jak tam vlézt bez zbytečné demontáže palubky, když to člověk předtím nikdy neviděl. Já jsem si pro to udělal hák z tvrdého drátu, na výšku cca velikost OBC, ten se dá zasunout do díry v pravém dolním rohu a zachytit tak horní páku. Jak se píše na obrázku, páka se může zlomit, když se tahá jen za levou stranu, tak opatrně. :)

Složitější cesta je sundání toho dřeva, takže v kostce co si pamatuju z toho když jsem to dělal. Otevřeme schránku u spolujezdce, odšroubujeme horní tapecírung a spustíme ho na schránku (tři šrouby jestli se nepletu). Odšroubujeme látkový pásek na pravé straně co drží schránku, není to nutné, ale stejně zjistíte, že Vám bude překážet. Dřevěný panel je přichycený jedním šroubem s plastovou matkou, velikost 10, na pravé straně, cca 5-10 cm od pravého kraje. Blbě se tam leze, v cestě začíná vadit hadice od ventilace. Kdo má malou ráčnu vyhrál. Šroub má velmi malé stoupání, prostoru na pořádné točení tam moc není, takže přeju příjemnou zábavu :). Současně s povolováním matky můžete táhnout dřevo směrem od palubky, uvidíte pokrok. Tak jakmile je plastová matka dole, dřevo vytáhneme směrem ze dveří ven. Ted už je pod dřevěným panelem škvíra, že se na páku OBC dostanete. Kdo chce, může ještě sundat spodní část (dva šrouby + jeden vlevo dole co je na cestě k mikrofiltru ale ruku do ohně za to nedám, je to už nějaká doba co jsem tam byl, každopádně to je jasně vidět). Cesta k pravé páce je volná, tak vyndáme, dle již řečeného, OBC. Prohlídněte si jak vypadá ten pákový zámek, usnadní Vám to zpětnou montáž.

Dle potřeby namontujte nové žárovky, nebo udělejte cokoliv co chcete dělat.

K zpětné montáži snad jen toto, levá páka musí být úplně vepředu a při zasouvání OBC tlačena od sebe. Ujistěte se, že čep na OBC zapadl do otvoru pákového zámku.

Po zapojení a zapnutí elektriky pravděpodobně dostanete na displaji krátkodobou hlášku PPPP, která znamená reset a jazyk bude něměcký. Jak už jsem psal, v mém případě CCM zprávy zůstaly anglické a klasická změna jazyka nepomohla. Pomůže buď tajná fukce (viz další kapitola) nebo odpojení baterky.



6. Tajné funkce OBC

OBC umí pár zajímavých věcí, které uživatelský manuál nedokumentuje. OBC pracuje ve dvou módech. Zamčeno a Odemčeno. Moje auto bylo ve stavu Odemčeno, když jsem ho pořídil, obvykle to bývá naopak. V zamčeném módu většina funkcí nefunguje. Takze nyní k věci.

Současné zmáčknutí 100 a 1 ukáže verzi asi auta nebo počítače. Dejte mi vědět Váš výsledek a uděláme plnou tabulku. Můj počítač ukazuje: 7-08 TYP mám evropskou 735 rok 91. Tady je menší tabulka toho co se podařilo zatím sebrat.

7-00 TYP
740iA - 1992 - Německo/Holandská verze
7-01 TYP
750ilA - 1989 - US verze
7-05 TYP
735i -1989 - Pravostrané řízení
7-08 TYP
735iA - 1991 -moje (dovoz CH)



Současné zmáčknutí 1000 a 10 napíše TEST, pomocí 10 a 1 vyberete číslo testu a pomocí S/R potvrdíte. Pakliže je Váš OBC zamčený, fungují pouze funkce 1,10,11 a 19. Ostatní přepnou display na čas. Na odemčení je funce 19. Je třeba zadat součet dne a měsíce jak ho zná OBC, pro dnešek to je 15+4 takže 19. Nyní již tabulka funkcí. Zatím jsem neozkoušel všechno, mnou neotestované fuknce jsou kurzívou.

Funkce Co ukáže display Typ Vysvětlení Použití
1
8888 **** Stálé Test displaje
2
0.0 V BR Proměnné Momentální spotřeba v litrech na 100 km Měření
3
0.0 L/H Proměnné Momentální spotřeba v litrech za hodinu Měření
4
11.3 TVBR Proměnné Průměrná spotřeba Výsledek z měření
5 305 RW Proměnné Dojezd, vypočítaný z průměrů Výsledek z měření
6 42 T:ADC Proměnné Ampéry (asi z alternátoru) Měření
7 38 T:MTL Proměnné Palivo v nádrži v procentech Měření
8 65.4 V Proměnné Rychlost Měření
9 14.22 uB Proměnné Napětí na svorce R (at už je kdekoliv) Měření
10 0.00 EICH Nastavitelné Korekce tachometru *1 1000 až 1 na nastavení
S/R pro uložení

11 LA-J, LA-CAN
LA-F, LA-E

LA-I, LA-CH

LA-UK, LA-D

LA-US
Nastavitelné Nastavení jazyka a prostředí OBC 1000 a 100 na změnu,
S/R na uložení

12 65.3 VANK Proměnné Průměrná rychlost Výsledek z měření
13 13.48 ZANK Proměnné Předpokládaný čas příjezdu, musí být nastaveno Distance Výsledek z měření
14 Zjistím Proměnné Softwarové údaje OBC, pravděpodobně souvisí s předchozí tabulkou *2
15 Zjistím Stálé Diagnostické údaje *2 1000/100 na listování
16 Zjistím Proměnné hodnoty vstupního portu OBC, mění se jestli motor běží nebo ne a otáčky a atd. Čert ví co to znamená *2 1000/100 na listování
17 Zjistím Stálé Data ? *2
18 HUPEITION HUPEDTION Nastavitelné Klakson, jednoduchý nebo dvojitý tón C/F na výběr a S/R pro uložení
19 LOCK FREI Nastavitelné Zamčení a odemčení OBC. Sečtěte měsíc a den a výsledek zadejte jako odemykací hodnotu 10/1 pro nastavení hodnoty. S/R pro odemčení a C/F pro zamčení
20 1000 CORR Nastavitelné Korekce pro spotřebu *3 1000 až 1 pro změnu, S/R uložení
21 PPPP Akce RESET S/R pro použití, smaže všechna nastavená data.

*1 - Tachometr (jak budík tak počítač) může být přes funkci 10 nakalibrován na ukazování opravdu přesné funkce. Zatím jsem to netestoval, ale vidím to následovně. Na několika kilometrech rovného úseku (bez kopců aby auto neřadilo) pomocí tempomatu a kilometrovníku projedu se stopkama určitý úsek a zjistím odchylku ukazované a reálné rychlosti. Co zatím teda nevím je, že nevím který číslo zadat. To musím otestovat. Odchylka může vyjadřovat naměřenou rychlost děleno ukazovanou rychlost nebo opačně, ukazovanou děleno naměřenou. Takže hodně měření a nastavování. A navíc ne všem toto funguje, takže zatím k tomu nic víc nedokážu říct. Jakmile budu vědět víc, v novinkách na titulní stránce to bude.

*2 - Tyhle údaje zatím nikdo pořádně nevysvětlil. Zatím se buduje tabulka existujících modelů, ale jsem k této činnosti skeptický, řek bych, že tyhle čísla řeknou něco lidem co OBC vymysleli a oživili.

*3 - Stejnej případ jako v bodě jedna.




6. Chybové kódy motoru

Zdá se, že pomocí OBC + CCM je možné dostat z auta chybové kódy motoru aníž by se muselo auto připojovat na diagnostický počítač. Zatím to nikterak nemůžu potvrdit, údaje teprv zpracovávám, ale vypadá to, že je nutné aby auto mělo EML kontrolku funkční (není vždy výbavou) To je ta pod ASC uprostřed palubky. V principu jde o toto, plně sešlápnout během pěti sekund pětkrát plynový pedál.(jak má být klíček zapalování nevím), Check Engine kontrolka by se měla rozsvítít a pak blikat - předávat kód, tabulku kódů mám, ale moje check engine světlo je mrtvý (a žárovka OK) (mod: u evropských verzí není zapojena viz Tipy a triky CHECK ENGINE), počítám že to nějak souvisí se zabudovaným LPG.




7. Teploměr ukazuje -37 C

Svině jedna :))). Z 99.9% je blbej konektor a vedení u konektoru než čidlo samo o sobě. Čidlo je v nárazníku vedle pravé mlhovky v malém grilu (ve směru jízdy) konektor je hned za, a je žlutý, dostanete se tam zpod auta, nebo lépe při sundaném nárazníku (viz exteriér), proměřte si napětí na konektoru, není tam +12 ale něco jako v pulsech posílaných pět voltů (i když je auto vyplé), proměřte čidlo na nesmyslné (nulové a megové) hodnoty odporu a dejte dokupy blbé spojení. Pozor na jednu věc, čidlu trvá asi půl dne než si uvědomí správnou teplotu. Auto nemusí být jakkoli zapnuté. Na fotce je vidět konektor od čidla - žlutý


zdroj: Darmon http://www.e32.zcepe.net/czmain.htm
Kawasaki ZX-10R masakr!!!

>>>Pneuservis,Klimatizace<<<
Odpovědět