Automatická převodovka

zde pište prosím jen vyzkoušené postupy, žádná diskuze
Pravidla fóra
Zadejte si prosím do podpisu identifikační údaje svého vozu, pro lepší orientaci o jaký vůz se jedná.

Příklad:

BMW 750i e32 05/92 DC77645 (posledních 6 znaků VIN)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Fugo
Příspěvky: 294
Registrován: pon úno 18, 2008 6:59 am
Bydliště: Jablonec n.N.
Kontaktovat uživatele:

Automatická převodovka

Příspěvek od Fugo »

Převodovka

1.) Jak to vlastně funguje a že není se čeho bát.

Automatická převodovka je dosti starý americký vynález. Kdo má rád americká auta a trošku se v nich vyzná, ví že konstrukčním provedením si američané potrpí na jednoduché a ověřené věci. I to automatická převodovka je. Jak říká můj učitel komoditního obchodování "Není to žádná operace mozku". V kostce to je měnič momentu (torque conventor), kde se točivý moment motoru mění na tlak v hydraulické kapalině (opravdu jednoduše řečeno), v principu to je něco jako spojka u manuálního auta. Nepodléhá opotřebení natolik, aby mělo smysl se zabývat do hloubky. Za převodníkem momentu je několik planetových převodovek. Kdo chce podrobnější popis s hezkýma animovanýma obrázkama, ať navštíví tento server: How stuffs works !



2.) Pár docela důležitých rad k údržbě a provozu

O automatickou převodovku je třeba se starat podobně jako o motor a pak bude sloužit věrně a spolehlivě.

Jak už jsem říkal, údržba se příliš neliší od údržby motoru. Jedná se o výměnu oleje a filtru. Nic víc nic míň.

Olej do převodovky, správně řečeno kapalina (ATF - Automatic Transmission Fluid) , je to přesněji něco mezi olejem a hydraulickou kapalinou, používejte jen od značkových výrobců a určené specifikace Dextron.

Měření stavu oleje se provádí na zahřátem (ne přehrátém motoru zácpou, a přehřátý nutně neznamená uvařený, ale prostě po deseti dvaceti kilákách běžné jízdy) a běžícím motoru. Měrku vytáhneme, otřeme, zaasuneme zpět, opětovně vytáhneme a přečteme stav kapality. Mezi hodnotama Min a Max je cca půl litru. Olej by měl být krásně červený a neměl by obsahovat drobné částečky bordelu ani smrdět spáleninou. V případě že má mléčně růžovou barvu, je v kapalině voda. To je problém který může a obvykle i vyřadí převodovku z provozu. Spálený hnědý olej indikuje něco špatného. Tmavý olej je dlouho neměnený.

Auta s automatickou převodvkou nelze startovat roztažením, při tažení je nutno mít zařazeno N. Auto by nemělo být taženo na delší vzdálenost než 30km a ne rychleji než 50km/h. Problém je v tom, že když neběží motor, neběží ani převodovka a v kapalině není potřebný tlak,kapalina také neprobíhá přes chladič. Nedostatek tlaku odepíše ložiska a pouzdra, nechlazení kapaliny způsobí její spálení a zničení převodovky.

Taky nedoporučuju pro ty, kdo zrovna přešli z manuálu, při jízdách z kopce přeřazovat na N, samotné přeřazení na N není tak kritické jako zpětné zařazení rychlosti. Takže se raději smíříme s menším zpomalením když není auto pod plynem (nejedeme-li tak rychle , že máme zamklý převodník momentu a ten zpomalovací efekt je menší )

U prvních sérii E32ky (cca do roku 88) se může převodovka zničit, když je vytočena nad tři tisíce otáček na P nebo N. Ovšem tohle můžou udělat při měření emisí.




3.) Výměna oleje a filtru

Výměna oleje a filtru je principielně stejná jako na motoru, jste-li schopni si vyměnit olej na motoru zvládnete to i na převodovce. ! Zde uvedený postup funguje, ale pamatujte si, že se vrtáte ve svém vlastním autě, a případně si rozbijete svoje vlastní auto ! Olej a filtr by měl být měněn každých cca 40-60 tisíc kilometrů.

Pár důležitých poznatků než se do výměny pustíte či si jí necháte udělat.

Máte-li olej tmavý, lehce spálený, prostě evidentně dlouho nebo vůbec neměnený, tak se může stát, že po výměně bude převodovka zlobit a blbě řadit nebo vůbec. Názory se různí, tak 50% doporučuje nechat vše jak je, když to řadí dobře, jiní postupnou výměnu. Výměna u automatu se bez speciálního příslušenství nedá provést najednou, celková náplň je cca 12 litrů, z výpustní vany dostaneme na jeden zátah cca 3-4 litry. U tak špatného oleje se tedy doporučuje, a i já to doporučím, částečné výměny s prodlevama cca 1000km.

Takže k samotné výměně. Výměna je obdobná jako u motoru. Auto lehce zahřejeme, zvedneme a na převodovce uvolníme výpustní šroub. Vyteče nám asi těch cca 3-4 litry, novou kapalinu dolejeme otvorem pro měrku. Auto nastartujeme a asi pět minut projedeme, aby se nová kapalina promíchala se starou, dobrý je ho dostat do všech stupňů včetně zpátečky. Celou proceduru opakujeme tolikrát, než jsme s barvou a stavem kapaliny spokojení. Čtyři až pět vypuštění by mělo stačit. Jak bylo řečeno, je-li kapalina špatná, pětiminutové projížďky si prodloužíme na několikasetkilometrové pro klidne spaní.

Až budeme s kvalitou kapaliny spokojeni, můžeme vyměnit filtr. Pro výměnu filtru je třeba sundat vanu převodovky a odpojit měrku, buď měrku odšroubujeme nebo sundáme vanu i s měrkou, kterou nejdřív vyvlíknem z klipů (jednodušši varianta). Máme-li venku vanu, pečlivě ji vyčistíme (zevnitř :)), z železných pilin (písku) si nebudem dělat hlavu, ten tam je od opotřebování lamel atd. Na dně vany jsou dva magnety, ty magnety taky očistíme. Magnety spolu s filtrem zachytávají tyto "piliny". Jednoduché ale účinné řešení. Vzpomínáte na to jak jsem říkal, že amíci si libují v jednoduchostech ? :). Takže filtry prohodíme, při této příležitosti vyměníme i kruhové těsnění filtru, které před montáží napustíme kapalinou. Můžeme i vyměnit těsnění na vaně. !! Až budete vracet vanu zpět na převodovku, tak utáhněte šrouby momentovým klíčem asi tak na 8Nm (máte-li momentový klíč z dovozu jako já tak to je 6 lb/ft !! Tak jestli jste se dočetli až sem, a trošku vám to zapaluje, tak jste zjistili, že udělat výměnu filtru po tom až jsme se stavem kapaliny spokojeni je mrhání kapalinou. Kdo postupoval krok za krokem bez předchozího přečtení celého članku, je právě politej kapalinou a nadává mi. My ostatní, chytřejší, vyměníme filtr při poslední výměně kapaliny :)

Já zatím kapalinu měnit tak rok nebudu. Takže ani nemám a v dohledné době mít nebudu fotky s mým komentářem. Nicméně tato anglická stránka plná fotek splní zatim Vaše očekávání Transmission Flush



4.) Trans Fail-Safe Prog

Tato hláška z CCM může být otravná, může taky znamenat problémy s převodovkou, ale praxe ukázala, že obvykle neznamená nic komplikovaného. Jestliže nám převodovka řadí normálně tak to může být jen blbý kontakt na konektoru od řídící jednotky. Ta je jestli se nepletu pod panelem u basového repráku u spolujezdce. Z velké většiny to je ovšem jen špatný kontakt na voliči automatu (tak by se správně mělo říkat "řadící páce") nebo na přepínači E-S-M. (Economic-Sport-Manual). Ja se v dohledné době nehodlám v těhto věcech štourat, nemám důvod, ale nebudu sobec a podělím se o návod, opět v angličtině. Špatné kontakty také způsobí "divné řazení".

zdroj: Darmon http://www.e32.zcepe.net/czmain.htm
Kawasaki ZX-10R masakr!!!

>>>Pneuservis,Klimatizace<<<
Odpovědět