***** will be DELETE ***** Chlazení

zde pište prosím jen vyzkoušené postupy, žádná diskuze
Pravidla fóra
Zadejte si prosím do podpisu identifikační údaje svého vozu, pro lepší orientaci o jaký vůz se jedná.

Příklad:

BMW 750i e32 05/92 DC77645 (posledních 6 znaků VIN)
Odpovědět
Uživatelský avatar
Michelin
Příspěvky: 763
Registrován: pon srp 25, 2008 6:20 pm
Bydliště: Prague, North Moravia
Kontaktovat uživatele:

***** will be DELETE ***** Chlazení

Příspěvek od Michelin »

Jestli tu není něco, co hledáte, možná to najdete v sekci o Topení,Ventilaci a Klimatizaci. Jen pro začátek, standardní hodnota teploty chladicí kapaliny, na kterou se budu odkazovat, je v případě, kdy je ručička teploty "na dvanácti hodinách" nebo lehce za.

1. Termostat

Co dělá termostat nemusím nějak příliš rozepisovat. Základní princip je, že přepíná malý a velký okruh chladící kapaliny. Termostat najdete u motoru M30 (730 + 735) před motorem ve směru jízdy, vedou z něj tlusté hadice, a na něm je jednak odvzdušňovaci šroub, druhak z něj vedou kabely. Jejich množství se liší podle roku auta a jestli auto má či nemá EML. Jeden z těto kabelů vede signál na teploměr na palubní desce. Víc Vám řekne tato fotka, focená ze strany řidiče, platí pro 735i rok 1991 s EML.

Obrázek

1. - Odvzdušňovací šroub

2. - Konektory teplotních čidel, popis je v servisních foto.

Jestliže se Vám auto přehřívá krátce po nastartování, existuje opravdu rychlý test jestli termostat funguje či nikoliv. Ze strany řidiče vede z vrcholu chladiče tlustá hadice. Ta bude po nastartování a dosáhnutí standardní teploty studená a pak se začne pomalu ohřívat, až bude horká na šáhnutí. Jestli je po pár minutách běhu při std. teplotě horká po celé délce, termostat funguje (tím ale nezaručuju, že funguje správně, ale je alespoň lepší vědět, že funguje :) Je-li studená nebo jen vlažná, termostat nefunguje jak by měl.

2. Přídavný větrák chladiče

Přídavný větrák má dvě rychlosti otáčení. Pomalou a rychlou. Pomalou rychlostí by se měl roztočit vždy, když je zaplá klimatizace a zapalování, nebo když teplota v chladiči motoru přesáhne 91C. Rychlé otáčky nastoupí, když teplota v chladiči motoru přesáhne 99C. Tyto dvě spínací teploty ovládá čidlo na chladiči motoru. Dá se sehnat (ne od BMW) čidlo s nižšíma teplotama. Normální BMW čidlo má číslo 61311378073 a stojí 1002,35 KČ. Bohužel neznám hodnoty který by měl tento spínač-čidlo mít, takže ho nedokážu otestovat. Musíme se spokojit s tím že buď běží nebo ne. Podívejte se na fotku s teplotama, z toho je jasný kdy to má sepnout. Když dojdete k závěru, že máte blbé čidlo (nic neobvyklého, nejsem jediný na světě kdo ho blbý měl, ostatně máme rok 2002 a moje starý bylo podle ražení z roku 91) tak si kupte i podložku pod něj (viz tabulka v sekci ceny). Na povolení a utažení potřebujete klíč č. 22

Celá vrtule je poněkud dražší, cca 17000 KČ. Nebývá zvykem, že by odešla, spíš je problém jinde.

Pokavaď jste větrák nikdy neviděli v provozu, začneme následujícíma testama.

0.) test nula je zkouška jestli se vrtule točí ručne, neměla by klást značný odpor, jestli to nejde nebo blbě, motor vrtule zkončil. Takže buď zabrečíme nějaké prachy nebo necháme vrtuli opravit

1.) Zkontrolujeme pojstky 25 a 29 (rychlé a pomalé otáčky). V případě, že jsou obě vyhořelé a nové se spalují tak je někde problém. Jestli systém soustavně vypaluje pomalou pojstku (29), pravděpodobně je zkratovaný odpor na větráku (viz dále).

2.) Zkusíme propojit větrák napřímo. Odpojíme konektor teplotního čidla na chladiči motoru, je ze strany spolujezdce, viz foto.

Obrázek

Drátem propojíme přívod podle barvy drátů "černá-hnědá" (prostřední) s "černá-šedá-žlutá" (napravo). Vrtule by se měla roztočit narychlo. Další propojení je "černá-hnědá" s "modrá-bílá-žlutá" a vrtule poběží napomalo. Pro tenhle test je třeba mít klíček v poloze II nebo nastartováno (ale to neuslyšíte větrák a se zvedlou kapotou tam není vidět) Chytré hlavy pochopily, co čidlo děla, prostřední drát je přívod a čidlo přepíná. Za předpokladu, že větrák běží alespoň na jednu rychlost usoudíme, že vrtule je OK a spadne nám kámen ze srdce a peněženky :). Běží-li pouze na jednu, nebo žádnou, přistoupíme na kontrolu relé.

3.) Relé jsou dvě, pro každou rychlost jedno. Jsou rozdílná a jsou v přídavném relé boxu klimatizace. Tento box je na straně řidiče, nalevo od sloupku tlumiče. Bráno zprava doleva od skla vidíme pojstkovou skříň, sloupek tlumiče, přídavný relé box. Viz fotka.

Obrázek

Pravé - šedivé - je pomalé relé, Levé - oranžové - je rychlé relé

Černý draty okolo jsou od LPG tak se jima moc nezabývejte, že je vaše kára nemá. Zkontrolujeme relé, a konektor jestli je proud tam kde má být. Jestli je pro vás slovo relé novinkou, v sekci elektrika je návod jak kontrolovat relé. Je dobrý si relé skříňku otevřít už při testu 2. V obou propojení testu 2 by jsme měli slyšet sepnout relé, i v případě že se motor nerozběhne. Relé pro velkou rychlost je běžné, pro pomalou má zdvojený vstup (což je logické, protože jeden vstup řídí zapnutí AC, druhý teplotní čidlo na chladiči). Pro jistotu jestli je relé dobře naladěno na provoz a nestávkuje, je nejlepší relé vytáhnout a vstup a výstup natvrdo propojit (otestovat postupně u obou). Točí-li se teď vrtule a v testu 2 na některou rychlost nereagovala, je vadné ono relé, nebo vedení od teplotního čidla k relé. Jestli nám při testech pořád odchází pojstka 29, je viník zkratovaný odpor.

4.) Jestli jste došli až sem tak máte problém s pomalou rychlostí. Vadný odpor na větráku, nebo chyba ve vedení. Odpor je na obvodu větráku, zhruba v pozici "4 hodiny", pro přístup je nejlepší vyndat dolní gril (viz konec sekce o klimatizaci, kde najdete i foto) a horní "ledvinkový". Nárazník neni třeba sundavat. Chcete-li, není to těžké, a je to v sekci exterier. Odpojíme konektor a změříme odpor. Měl by být 0.5 Ohmů, 0.7-.0.8 není na závadu. Naměřili jste nulu, a zkrat, platí pro vás kauza se spálenou pojstkou 29. Naměřili jste třeba 2.5kilo (můj odpor měl 18.5mega), pak pro vás platí druhá kauza, odpor je vadný ale né zkratovaný, takže až sem bylo vše OK ale vrtule se na pomalo prostě netočila. Extra péči dáme taky konektoru, zkrat může být tam. Nový odpor má BMW číslo: 64 12 1 388 069, cena v AuteCu 1288,17 s DPH. Můžete použít jiný co splňuje kritéria 0.5 ohmů a 100Wattů, což asi jentak neseženete, tak dejte paralelně 4 kusy dvouohmových 25ti Waťáků. Odpor je jen pro pomalou rychlost, velká je napřímo.

V případě, že ani jeden z těhto modelů nesedí na váš problém, tak je něco jiného špatně. Zkuste vrtuli napojit přímo na konektor z bodu 4, jestli se točí. Jestli jo, tak je někde hnůj ve vedení. Tak buď najít anebo vám doporučím takové propojení, aby se zapnutou klimou šel větrák vždy na velkou rychlost. Klimě to neuškodí, naopak prospěje.

3. Odvzdušnění systému

S témeř každou prací na chlazení, či po uvaření auta hrozí zavzdušnění systému. Projevuje se to následovně. Auto za jízdy normálně chladí, ale po zastavení (zácpa atd) po pár minutách (cca 3) si začne ručička teploměru tykat s červeným polem. Bentley manuál radí pro odvzdušnení povolit odvzdušňovací šroub (osmička, a poprvý to jde blbě) viz první fotka. A dolévat vodu dokud nepoteče z odvzdušňovacího šroubu. Jak říkam šroub muže jít ztuha a zničíte si vršek a otočíte s ním jen kleštěma, žádný trauma, novej stojí 35, číslo je v tabulce v sekci ceny.

v principu to tak je, má to svá "ale", tím prvním ale je to že takhle stejně všechen vzduch ven nedostanete a budete jen na lepší pozici, když k tomu všemu ještě budete mačkat tlustou hadici z vršku chladiče u řidiče, zjistíte že dost vzduchu odejde ve formě bublin z nádržky a v plastovém průhledném vedení další vzduch uvidíte. Je dobrý odvzdušňovací kůru opakovat. Taky je dobré mít auto čumákem dokopce a nakonec ještě povolit vratnou hadici chladiče a vypustit vzduch tam. Vratná do expanzní nádobky, je ta tenká nahoře na chladiči nad tou tlustou. Bacha ne ty podtím, to je chlazení automatické převodovky !!!!

Takže na zavzdušnění bacha, jinak budete dopadat takto, zahřátý motor, auto stojí přesně tři minuty na slunci, zapnutý motor, běžný volnoběh, okolní teplota cca 27C

Obrázek

4. Ukazatel teploty

Toto je budík teploty a stupně Celsia, platí pro M30 motor. Mám pocit, že pro M60 a M70 to bude velmi podobné.

Obrázek

5. Výměna chladící kapaliny

Výrobce doporučuje měnit jednou za dva roky. Používejte originál nemrznoucí kapalinu BMW, nebo schválené typy (Castrol atd) vyplatí se to, a to i finančně. 1.5Litrovka BMW kapaliny přijde na cca 140KČ za což mají u pump a spol obvykle litrovku. BMW kapalina je při ředění 1:1 dělaná na -40C, při 1:1,5 na -27C a při 1:2 na -20C. Takže si sami spočtěte kolik potřebujete. Motor M30 má cca 12.5 litrů. (ostatní motory najdete ve specifikaci). Výměna kapaliny je jednoduchá, když si ji nezkomplikujete jako já (viz úvodník 21.10.2002) Takže hurá na to. Nastavte na topení oba budíky na plný vedro, ať se otevřou ventily, odšroubujte víčko expanzní nádoby. Odšoubujte vypouštěcí ventil na chladiči (ve směru jízdy vlevo dole, směrem dovnitř) Je to plastový šroub, rád se zlomí, bacha na to. Voda z chladiče a velkého okruhu vyteče. Další krok je cesta pod auto a odšroubovat vypoušťák na motoru, u M30ky je na výfukové straně u šestého (posledního) válce. Neorientujte se podle olejové vany, tam kde končí vana nekončí motor (pro toho zoufalce co mi volal, že tam ten šroub nemá :)) U M70ky jsou dva, u 4 a 10 válce, u M60 u 4 a 8.

Pak si udělejte co chcete dělat když už máte vodu venku (termostat, čidla a tak) No a zpětná montáž je jednoduše totéž pozpátku. Bacha na plastovej šroub chladiče, doporučený moment utahování je 2-3Nm, snadno se zlomí. dá se částečne nahradit šroubem M10, tak ho mějte po ruce (nebo dejte pro jistotu nový) jeho číslo je 17111719384 a stojí do sta korun.

No a pro M30káře pak následujue fáze dolévání a odvzdušňování a dolévání a odvzdušňování ale to jsem už psal.

6. Vyndání chladiče

Může se Vám stát, a já Vám to nepřeju, že budete muset vyndat chladiš ven. To obvykle nevěští nic dobrého. Moje postřehy jsou na motor M30. Předně, Bentleyho manuál tvrdí, že je nutná demontáž vrtule s viskospijkou. Já to zvádlnul bez toho. Částečne to je tím, že můj kryt vrtule na chladiči je trošku popraskaný, ale myslím si že to tak jako tak u M30ky motoru jde, prostě se to tam protáhne, Nejdřív se ale musí odpojit hadice a tak. No jestli vám to nejde tak na vrtulu je šroub 32 s levostraným závitem a musí se do toho praštit a mezitím si nějak zablokovat vrtuli ne za plastové lopatky. Vrutuli mějte tak ať vám z ní nevyteče kapalina (z viskospojky).

Dál, odpojte hadice - 2x tlustá a 1x tenká - expanzní. Odpojte trubky chladiče převodovky (klíč 220 a dejte je tak ať vám neteče kapalina pryč.

Teď zmíněný kryt, nahoře je po obou stranách přišroubován, dál je jen už zasazen.

Klipy chladiče, do otvoru zezhora zaražte šroubovák a zamáčkněte dolu a směrem do motoru.

Chladič vytáhněte.

Zpětná montáž je opak, nezapomeňte 1. Odvzdušnit, 2. dolít ATF.

zdroj: Darmon http://www.e32.zcepe.net/czmain.htm
http://www.michalpavlik.com
Cekame na hebkou e32
Odpovědět