BMW 750i (e38) Bostongrün

zde se můžete vy a vaše auto představit
Pravidla fóra
Zadejte si prosím do podpisu identifikační údaje svého vozu, pro lepší orientaci o jaký vůz se jedná.

Příklad:

BMW 750i e32 05/92 DC77645 (posledních 6 znaků VIN)
Odpovědět
Uživatelský avatar
volf-m
Příspěvky: 1563
Registrován: ned črc 19, 2015 5:40 pm
Bydliště: Domažlice

Re: BMW 750i (e38) Bostongrün

Příspěvek od volf-m »

BMW E38 750iA Individual

BMW 330i E91 Ghetto Touring
Mini Cooper S Cabrio (R57)
Uživatelský avatar
korado87
Příspěvky: 532
Registrován: sob říj 09, 2010 9:57 am

Re: BMW 750i (e38) Bostongrün

Příspěvek od korado87 »

tie legendy to je čosi neskutočné, snáď o rok mi to už vyjde
E38 V12 * long
E38 V12 * extra-long
E38 V12 * heavy-long
E66 V8 * daily plynový Individual long
Uživatelský avatar
volf-m
Příspěvky: 1563
Registrován: ned črc 19, 2015 5:40 pm
Bydliště: Domažlice

Re: BMW 750i (e38) Bostongrün

Příspěvek od volf-m »

Vše začalo cestou na firemní akci do Dětenic a poté na navazující víkend na BMW Classicu. Oba dva důvody byly vlastně takovou záminkou, proč jet sedmou - kdybych se pak nechtěl zastavit na Classic, vzal bych cabrio a zároveň se mi nechtělo absolvovat nějakou hromadnou cestu, ale naopak si to trochu užít od začátku do konce. Takže vzít si do auta nějaké audiokazety na cestu, stavět se po cestě na Mekáč atd. Všechno bylo fajn do té doby, než se asi kilometr před cílem auto zastavilo. Po zjišťování, co se vlastně přihodilo a kde je problém padlo podezření na palivovou pumpu. Dobře, odpolední program se tedy nekonal a já se vydal na cestu do nedalekého Liberce pro "nové" čerpadlo. Občas je výhoda znát podobné pacienty rozeseté po republice. Ještě ten den se tedy dala nová pumpa do auta a mohlo se pokračovat dál.
Jenže... objevil se další problém. Převodovka začala stále častěji na trojku padat do nouzáku. Takže co s tím? Nová na těch pár km za rok? Repas? Od koho? Použitá převodovka? Na 750 aktuálně nikdo neměl.
Pak se objevila nabídka, který byla skutečně až moc dobrá na to, aby to byla pravda jak se později ukázalo. Za velmi hezkou cenu převodovka z o měsíc staršího auta - údajně import Japonsko, 76tkm najeto a příběh o tom, jak se stal nějaký problém v dokladech a auto tedy nelze přihlásit, takže půjde na díly. No, vyrazit 1400km na otočku, to už jsem dlouho nedělal, ale co. Určitě už tušíte, že někde byl háček. Ano, ta úžasná převodovka necouvala. Což samozřejmě musel prodejce moc dobře vědět. Iluze o tom, že se o čemkoli použitém bude někdo v Německu s někým bavit a natož s člověkem ze zahraničí jsem moc neměl a samozřejmě se to potvrdilo. Prodejce jednoduše tvrdil, že fungovala a zdar. No, s tím se muselo tak trochu počítat - pokus to byl hezkej, ale dobře co teda dál.
Začal jsem pátrat o tom, proč vlastně k problémům se zpátečkou došlo. Informací je naštěstí docela dost, včetně toho, jak problém rozpoznat už na začátku a jak destrukci převodovky předcházet opravou doslova za 50 korun. Jenže co jsem teda měl v ruce? Dvě napůl funkční převodovky. První myšlenka byla pokusit se to nějak seskládat z toho, co je, jestli to náhodou nebude nějak fungovat. Jenže to znamená minimálně 2 dny práce s hodně nejistým výsledkem. Místo toho jsem volil 2 dny práce s hodně nejistým výsledkem a investicí nějakých těch nižších desítek tisíc. Objednal jsem si ze ZF všechny lamely, všechny ty plechy mezi ně, dále těsnění, opravnou sadu mechatroniky, samozřejmě pořádné množství oleje, dva filtry a další drobnosti.
Ze "staré" převodovky jsem použil hliníkový obal, který byl u té z Říše nenávratně zničený a šlo se postupně skládat. Všemu jsem se snažil věnovat pozornost a nic zbytečně nepodcenit, nespěchat. Když jsem všechno složil a převodovka byla v autě nastal okamžik pravdy. Ono to jede. Normálně jsem tomu nemohl v prvních chvíli věřit a pořád jsem čekal, kdy se to stane, kdy přijde nějaká rána a konec nebo tak něco. Rána nepřišla ale nějakej další pojeb se přece jen objevil. Znovu tekoucí chladič oleje. Takže objednat, odstrojit předek... no, to už je přece taková rutina. Pak na rychlo STK, kde se ještě stala taková menší eko katastrofa - tekoucí přívod paliva k webastu. Ale na místě opraveno, takže nic, cesta do jižních Čech na Bavarian Classic a auto to parádně zvládlo. Takže uvidíme, co zase přijde příště.

Když člověk rád sundává převodovky, je potřeba speciální vybavení
Obrázek

Takových nesmyslů je tam asi milion, jsou různě velký a je jich různej počet... prostě spojky
Obrázek

Těsnění taky nesmí chybět
Obrázek

A je to venku...
Obrázek

Tohle bylo špatně
Obrázek Obrázek

Je třeba to pořádně rozebrat. Američani to taky skládají na hnoji za farmou, tak co...
Obrázek ObrázekObrázek Obrázek Obrázek

A chladič
Obrázek

Mezi dalšíma courama na Temelíně
Obrázek
BMW E38 750iA Individual

BMW 330i E91 Ghetto Touring
Mini Cooper S Cabrio (R57)
Uživatelský avatar
Huff
Příspěvky: 846
Registrován: stř črc 03, 2013 6:58 am

Re: BMW 750i (e38) Bostongrün

Příspěvek od Huff »

Pecka. Hrozně se mi líbí, když se někdo pustí do končin, které jsou obestřeny tajemstvím a představou, že to poskládají jen specializované firmy v laboratorním prostředí. Můžeš být prosím konkrétnější v tom, kde jsi objednával díly, co to stálo, co je to kurvítko za 50 Kč a na co si dát pozor, když by šel někdo stejnou cestou? Nebo kde sis přecejen musel půjčit/koupit nějaké speciální vybavení / kalibrace nebo je to jen šrobovačka? Případně třeba video, z kterého jsi čerpal jak to udělat? Dík.
Naposledy upravil(a) Huff dne stř srp 23, 2023 6:29 am, celkem upraveno 1 x.
BMW E32 730ia V8
Uživatelský avatar
volf-m
Příspěvky: 1563
Registrován: ned črc 19, 2015 5:40 pm
Bydliště: Domažlice

Re: BMW 750i (e38) Bostongrün

Příspěvek od volf-m »

Vezmu to hodně obecně, ale snad to z toho bude jasné. Většinu dílů jsem si nechal zaslat ze ZF Pakra v Jihlavě https://www.zf-pakra.cz/kontakty v kontaktech je i prodej náhradních dílů. Poptával už jsem konkrétní čísla, to jsem měl připravené. Zhruba tak 95 procent dílů na 5HP30 ještě takhle v originále existuje, ty zbývající nezbývá než poptat v zahraničí / zkusit eBay a podobné cesty. Různě po světě toho bude nějakou dobu ještě hodně, ale jak jsem se o to tak trochu začal zajímat, tak už různé převodovky pro starší BMW jako je E34 (například GM 4L30) mohou už někdy být docela problém. Obecně bych asi doporučil všem, co si plánují auta ještě nějaký ten pátek nechat a mají u převodovky nějakej otazník, ať to raději řeší teď. Levnější už oprava jako taková nikdy nebude.

Obrázek

Tady máme takovej základní rozkres převodovky. Co se ceny dílů týká, tak je hodně otázka, jak to vlastně člověk vezme vážně. Pokud se vymění všechny lamely i s těmi plechy mezi (mohou být taky teoreticky napálené popř. už tenčí - opotřebené) je cena za jednu takovou sadu spojek cca 5000. Už z toho je patrné, že repase převodovek v cenovkách 30-35t jsou naprosto nesmysl. Za to nejde udělat kvalitní opravu, ale jak já říkám trochu prodloužit agónii před smrtí. Jen vyměnit 2x olej, popř nějaký proplach filtry atd vyjdou u takové staré převodovky řekněme na 6000. No, ale zpět k tématu. Samozřejmě to jde udělat tak, že si člověk díly postupně rozebere, vezme do ruky nějakou kvalitní šupleru a začne zkoumat, jak je na tom opotřebení a vymění jen to, co se blíží k toleranci. Pokud jde o staré díly, tak vizuální opotřebení bylo dle mě naprosto minimální. Některé lamely měly možná trochu "sjeté" kraje, ale jak je to pro mě naprosto netypický díl, vůbec takhle od oka neřeknu, jestli to je ještě v pohodě, nebo za 5 minut 12. To byl vlastně i důvod, proč jsem objednal tak nějak "všechno".

Obrázek

Typická závada převodovek 5HP30 vedoucí až k tomu, co jsem ukazoval na fotkách začíná poměrně nenápadně touto kuličkou v mechatronice. Těžko říct proč, ale v různých revizích převodovky jsou různé. Někdy hnědé, někdy takto zelené. To asi není až tak zásadní, ale stává se, že určité kuličky (checkball) se vyběhají a nejprve netěsní jak mají. To se dá z uživatelského pohledu poznat tak, že auto samo od sebe necouvá, ale musí se mu trochu pomoci plynem. No a pokud se o ignoruje, tak se problém zhoršuje. Dochází vlastně k tomu, že se převodovka pere s tím, že proti sobě tlačí jak zpátečka, tak chod dopředu. Až jednoho dne nastane to, že se ten hliníkový obal, ve kterém jsou spojky zpátečky takto roztrhne, protože to zkrátka mechanicky nevydrží. Nebo se kulička zmenší natolik, že nezůstane na svém místě, proletí kamsi a opět je tu ten samý problém. Takže pokud se děje to, že auto nezpátečkuje tak jak by úplně mělo, je dobré alespoň zkusit sundat vanu, vymontovat si mechatroniku ven, zkontrolovat právě tuhle kuličku (v mechatronice jsou 2, ale problém se zpětným chodem způsobuje právě ta na foto) a nejlépe jí nahradit teflonovou o velikosti 1/4".

Nářadí jako takové není skutečně žádné speciální třeba. Stačí průměrně vybavená dílna zázraky Strachline :D

Určitě mi někdo, kdo pracuje s převodovkama na denní bázi napíše, že je to všechno úplně kravina a hrozně jsem něco zapomněl a musí se to udělat takhle a takhle. A upřímně jsem měl asi takové to štěstí začátečníka, že to všechno funguje. Protože kdyby ne, nedokázal bych se svými znalostmi přesně diagnotikovat, kde konkrétně je problém. I když na internetu je taky popsáno leccos, jakože když tohle člověk přehodí, má to takový následek atd. Kompletní návod od A-Z nebo video žádné neexistuje. Vždycky tam něco tak trochu (zřejmě schválně) chybí. Hlavní motivací byla zvědavost, jak to vlastně pořádně v té převodovce vypadá a funguje. No a pak moje obecně ne příliš pozitivní zkušenosti se servisem obecně. Kdybych měl v okolí někoho, komu bych skutečně důvěřoval, že u něj nenechám spoustu peněz a převodovka si přesto bude žít vlastním životem a on mi jen řekne, no jo, to bys musel ještě... nebo možná... zkrátka bych asi neměl úplně tak potřebu se do toho za každou cenu vrtat. Aktuálně mám takový dojem, že opravdu tomu rozumět a dělat to pořádně rozhodně chce vybavení a zkušenosti, ale jestli to má někdo udělat mizerně za peníze, nebo to máte mizerně udělat doma zadarmo, tak není zas potřeba se toho nějak extra bát.
BMW E38 750iA Individual

BMW 330i E91 Ghetto Touring
Mini Cooper S Cabrio (R57)
Uživatelský avatar
Huff
Příspěvky: 846
Registrován: stř črc 03, 2013 6:58 am

Re: BMW 750i (e38) Bostongrün

Příspěvek od Huff »

Děkuji za obsáhlou odpověď. 8o)
BMW E32 730ia V8
Uživatelský avatar
volf-m
Příspěvky: 1563
Registrován: ned črc 19, 2015 5:40 pm
Bydliště: Domažlice

Re: BMW 750i (e38) Bostongrün

Příspěvek od volf-m »

Nějaký špinavý zanedbaný auto na videu

BMW E38 750iA Individual

BMW 330i E91 Ghetto Touring
Mini Cooper S Cabrio (R57)
Odpovědět