Teď bych rád vyvrátil jeden mýtus, mýtus o tom že R134a je lepší a nemusí se kontrolovat a doplňovat oproti R12, je to nesmysl, nesmysl pramenící z nedávné doby, kdy auta s R134a byla mladá a ještě v pořádku. Už dneska Vám klimatizák, který doplňuje toto vyvrátí. Systém klimatizace je komplikovaný, všude samé spoje, střídají se tam vysoko a nízkotlaká vedení, tlak se mění, roste až k osmi (26) atmosférám, médium se mění na plyn a kapalinu a tak dále, plyn snáže unikne netěstnostma než kapalina, a o tom to všechno je. Pro srovnání, jezdil jsem s mondeem '95, auto nebylo po nějaký vážný havárce, ale loni už náplň klimy byla na rok a půl. Drobné netěsnosti se někde našly. Když jsem ještě 'dělal do fordů' , měl jsem Granadu 2.8 Ghia, rok 81. Auto omlácený , bral jsem ho víceméně v rozkladu, o klimu se stoprocentně v letech 95-98 nikdo nestaral ale i v tom 98mym měla na výstupu 4C a ja tehdá o technicích na klimatizaci slyšel jen z vyprávění. Když si to tak uvědomuju, tak to byla jedina věc co v tom autě byla stoprocentní. Z úniků si nedělejte moc hlavu, jestliže náplň v dvanácti a víceletým autě vydrží rok a půl nebo víc, tak bych to vůbec neřešil, dva tisíce investice za dva roky považuju jako pakatel, protože sedmička nás vysaje jinde mnohem víc



A konkrétněji, co nás může u E32 čekat. Klima nepoběží protože v ní nebude dost náplně (kompresor nesepne, když náplň klesne pod určitou mez). Nebo jsme koupili sedmu, předchozí majitel se dušoval jak klimu nechal doplnit, ale po dvou měsících jsme bez klimy. E32 a E34 ostatně taky, trpí na chladič klimatizace. Trochu teorie: rám chladiče je ocelový, trubky hliníkové, barva moc nevydrží, v zimě se dostane sůl na spoj ocel-hliník, vznikne galvanický článek, který to rozežere. Trochu praxe: 9 z 10 baworáků, který mají problém s klimou ho mají tady. Detekční látka únik pozná spolehlivě a vy taktéž, když vám bude předchozí majitel tvrdit jak to plnil a ono to po pravdě nějakej ten měsíc vydrží, tak se dá letmým pohledem zjistit jak se věci maj. Oblíbené místo E32ek je levý dolní roh ve směru jízdy (i E34ek), stačí vytáhnout ten gril vedle mlhovky a je tam vidět. Málokdy pravý, ale vyloučit ho nemůžeme. !!! Rozhodně si toto prohlédněte před koupí !!! Jako prevence je čistota - půl zdraví klimy, vapkou přes ten gril v zimě v létě čas od času umejt. Výměna chladiče je principiálně triviální, sundat přední nárazník je u E32 sranda, pak už to jsou jen dva šrouby nahoře a připojení chladiče. Tam může nastat problém, to připojení, dvě trubky, plus převlečné matky, celkově nazývané holendr, bude tak zažrané, že to nemusí jít povolit. Ty holendry jsou buď měděné (lepší případ, to obvykle jde) nebo a to pravděpodobněji hliníkové a to jít nemusí. Povolit to půjde po nahřátí autogenem, ale matky to nemusí přežít. Moje to vydržely, blbě mi šla jen jedna trubka, druhá šla povolit dobrovolně. V případě selhání musí klimatizák, nebo kdo to bude dělat, ty holendry uříznout a navařit nový (připravte si tak 600-1000KČ) Nový chladič, kvalitní z druhovýroby, stojí cca 5500 s DPH, kupovat ho z vrakoviště nedoporučuju.
Co dál v klimě máme, její srdce - kompresor, pro sedmičku je několik typů, časem dodám v jaký je jaký, mají takový vypečená jména jako Nippondisendo, Seiko-Seike a podobně. Neni to důležitý, kompresor je obvykle v pořádku. Stejně tak spojka kompresoru.
Obvyklé problematické místo je 'reciever / drier' sorry, ale nemůžu si vybavit český název, je to taková bomba pod pravým světlem, pod nádobou odstřikovače. Celkem drahá, ale sama o sobě vydrží, není-li zanesená, což by být neměla. Na tomto je spínač, nejdřív byly používaný tři spínače, od cca 89 je používan jeden s třema funkcema (a dvouma konektorama) Ten rád netěsní, novej stojí kolem 3-4 tisíc, použitej se dá sehnat za litr. Jo a opět to může být etuda pro autogen. Sice to je neobvyklé, ale v mém případě to tak bylo.
Poslední vypečená věc je nefunční přídavný větrák. Jeho funčnost je pro klimu velmi důležitá, obvyklé poruchy a testy jsou v sekci o chlazení. Jestli vám nejde, můžete vyvařit auto aníž by jelo. Zní to bláznivě, ale má to logiku a mně se to stalo. Jde o to, že chladič klimy může mít 100-150 C, když není chlazen, za jízdy nápor vzduchu a klasická vrtule motor a vše okolo uchladí, pojedete se zaplou klimou až do konce cesty, zastavíte na slunci a odejdete a vrátíte se k vyvařenýmu autu. Od rozpáleného chladiče klimy se vyvaří normální chladič a kapalina vyteče ven z expanzní nádobky. Mně to vyvařilo skoro dva litry a to venku nebylo zrovna vedro. S tím souvisí problémy se zavzdušněním systeému (viz sekce chlazení) a jiné. Jestli máte takový stav a ještě jste nepřivedli větrák k životu, vypínejte klimu aspoň 15 minut před cílem aby se stihla sama ochladit náporem vzduchu. Jak už jsem říkal, oprava větráku je v sekci chlazení.
Na závěr, chladič klimatizace potřebuje být chlazen, a to pořádně když jste v zácpách a je opravdu horko. Proto potřebuje přívod vzduchu. Jestli neznáte dokonale původ Vašeho auta, dejte si na to pozor. Častá věc je tato. Auto je po lehkém (či těžkém

zdroj:Darmon http://www.e32.zcepe.net/czmain.htm