LPG v 7er – zkusenosti po roce
Napsal: pát led 09, 2009 4:08 pm
Kdo mne znate, tak vite ze jsem priznivce LPG a jezdim v 740 E38 motor M60-2 se sekvenci STAG300 . Auto mam vic nez rok rok a najeto cca 16tis na plyn.
Muj systém:
Vstriky plynu rizene jednotkou STAG 300 + 60L (plneni 52L) toroid místo rezervy = dojezd na jednu nadrz prez 350km. Hrdlo plneni jen jako zavit 10mm pod vickem plneni benzinu do ktereho sroubuji redukce (Italska a Belgicka které mi pokryji vetsinu Evropy), prepinac v kastliku (takze není videt). Na aute nikdo nepozna, ze je v nem plyn (az na zlutou nalepku a dve hadice, co vedou pod dekl motoru)
Spotreba LPG: dlouhodobe (12000Km) = 15,61L, dalky – Praha/Brusel = 14L (Nemecko 170km/h, Belgie 120km/h), když jsem to jednou hnal mezi 180 a 200, tak 16,8L. Praha = 18L, nejmin Belgie 120Km/h tempomat = 12,8L
Spotreby jsou pocitane z mnozstvi cerpaneho LPG a najezdu.
Financni uspora v palivu za 16tis km = 33tis Kc (pocitano z rozdilu cen benzinu a LPG v prubehu roku s prihlednutim, ze benzinu to zere o 10 % min, pro detailisty je tam i vliv toho, ze poslednich 5000 je na cestach Praha – Brusel, kde v Nemecku je litr za 0,69 Eur a v Belgii jen 0.4 Eur) Taky je třeba odecist palivove cerpadlo a par dalsich věci, které jsou vicenaklady LPG....
Minusy LPG?
Krom tech klasickych a znamych, jako je plny kufr bojleru nebo rezerva v kufru, zakaz vjezdu do podzemnich garazi a vyssi cena kontroly emisi (o cca 200 Kc), je to hlavne o chovani k autu a jestli se to pak vymsti nebo ne.
Kazdych 10000 Km nebo 1x rocne kontrola tesnosti LPG (400 Kc).
V CR si nemuzete tankovat sami, coz je podle mne buzerace, zvlast když ty holky to často samy neumi a stejne si to pak na pulce mist zmaknete radsi sami Takze kvuli tomu dyl cekate. Ve zbytku Evropy je samoobsluha.
Mate kratsi dojezd nez na benzin. Nemecko proste na jednu nadrz neprejedu. To by ale resil 110L bojler v kufru (a ten bych bral).
Musite taky při dlouhych cestach vic planovat, protože ne vždy je LPG cerpacka primo na ceste. Zvlast na nemeckych dalnicich je to vyjimka, zas se podivate do vesnic, kterejma byste prosvisteli ani nemrkli. A taky mit spravny adapter. Sam to resim TomTomem s POI body LPG v Evrope.
V zavislosti na instalaci je pak stizeny pristup k motoru. Pokud si to opravujete sami, tak to chce fakt japonske pidirucicky. Ja si diky reduktoru xenonku nevymenim bez vyndani celeho svetla
Servis je obcas problem. Zvlast s problemem motoru. V BMW vam reknou, ze je to diky prestavbe na LPG, a v LPG servisu reknou, ze to je OK a ze je to problem motoru a ne plynu. Hlava 22. Navíc ne vsude to prijmou, protože oficialne jsou vyssi naroky na dilny pro LPG (odvetravani, hlasice plynu). Da se to resit tak, ze se proste vyjede nadrz a pak je z toho benzinak
Vyfukove plyny obsahuji vic vody – vetsi zatizeni vyfuku. Zvlast v zime je to krasne videt, jak za sedmou hulim z vyfuku paru!
Rozdil ve vykonu motoru nepoznate. Ale v zavislosti na kvalite LPG, teplote, vlhkosti ma vliv na volnobeh. Obcas je jako benzinovy, obcas rozklepany. Je to dan za nizke naklady.
Plus?
Jednoznacne provozni cena a ekologicka zatez. Emise LPG jsou fakt nekde jinde Takze Bursik by se mel zamyslet při te jeho huste propagaci hybridu (fuj).
Nutna udrzba?
Zvykl jsem si nechat si pri revizi udelat i serizeni jednotky (350Kc). Vetsinou na jare a na podzim. K tomu kontrola filtru a popripade vymena. Membrana plynne faze ma u STAG 300 zivotnost 150 000 km (nafurt). Zato vstriky vydrzi cca 50 000 Km = 4500Kc u V8. K tomu svicky a vzduchovy filtr, na kterych trosku vic zalezi, nez u benzinu.
Jak tedy jezdit?
Hlavne nezapomenout jezdit na benzin Je to lakave jezdit v CR za 60 % benzinu (pulka to není!) a nebo v Beneluxu i za 40%, ale ne porad! Duvodu je několik. I když jedete na LPG, tak stále bezi palivove cerpadlo a honi benzin. LPG ridici jednotka jen odstavila benalove vstriky a pustila misto nich plyn. LPG jednotka pak „oblbuje“ benzinovou, aby ta o nicem nevedela (signaly z lambd atd.) Proto taky na BC vidite spotrebu, jakou mate, ale v benzinu (a dle zkusenosti je to trosku zkreslene). Ale zpet k věci. Obcas je proste nutne vyjet celou nadrz benzinu, aby se procistily benzinove vstriky a cely motor se zas „srovnal“. Lepsi slovo nemam, ale vždy se to pozitivne projevi A je to první věc, kterou delam když je něco s motorem „jinak“. Třeba když to hur startuje, nebo není uplne idealni volnobeh. Další je nemit prazdnou nadrz. Sam jsem koupil 7er, co uz s LPG najela 30tis a jezdil s „prazdnou“ nadrzi, ja taky Zakonite mi odeslo palivove cerpadlo. Odejde, protože není zalite benalem a blbe se chladi. Tudiz je dobře tam mit aspon pulku. Někdo to resi i tak, ze jezdi na LPG, dokud je. Když dojde, nic se nedeje, systém se sam prepne za jizdy na benal (vy to poznate jen zvukovou signalizaci) a pokracuje na benal az k LPG cerpacce. Teorie, ze staci na udrzeni benzinoveho systemu jen to startovani, aspon podle mne pravdiva není.
Není také LPG jako LPG. Nevim sice, proc to tak je (propanbutan jako propanbutan), ale rozdily tu jsou. Nekdo rika, ze v CR ne vždy dodrzuji zimni zmenu pomeru plynu 60/40 na 40/60... Ja mam třeba na nemecke dalnici jedno LPG, kde když naberu, tak se mi trochu roztrepe volnobeh. Vzdycky... Ale ja tu nadrz vyjedu nez dovalim do Prahy, takze OK.
Jake jsem mel problemy s LPG?
Odeslo mi palivove cerpadlo = koupe noveho ze sekace a jizda s plnou nadrzi. Zanesene benzinove vstriky = hur to startovalo na benal + neklidny volnobeh na oboji. Duvodem nebyly jen ty vstriky. Predchozi majitel byl „kokot“ a najit vadu bylo nadlidske. Nakonec to byla souhra vstriku, svicek a vadne membrany na sani. On tam totiž někdo prede mnou vrazil membranu z M62 na moji M60. Namontovat to jde a vypadaj skoro stejne. Jen funkce je jina, a tak si motor furt prisaval trosku falesnej vzduch z klikovky. Při studenem motoru v mrazu to skoro neslo nastartovat... Reseni byla nova membrana s tesnenim, nove svicky a dve nadrze benalu s cisticem vstriku. Tady jsem dost narazil na servisy, kterym se do toho ocividne nechtelo, nebo rekli, ze vic udelat nejde. Jde! Ale musel jsem narazit na hlavu otevrenou a zkusenou se 7er v plynu.
Poznamky k instalaci LPG:
Sam bych ted volil radeji 110L bojler za zadni sedacku, která se stejne neda sklapet a jakozto nelyzar skivak nepotrebuji. Dal bych tam prepazku, a tak mel jen min hluboky kufr. Rezervu pak tam, kde ma byt, a nevalela by se mi v kufru (mam ji místo prepravky ) Hrdlo je fakt idealni nechat udelat pod vicko nadrze. Nehyzdi to auto, nedostane se do toho bordel a sroubuji tam redukce podle země, kde jsem. Ani po 45 tis km se nevylomilo (tuk, tuk...). Sam jsem prikladem, ze vstriky jdou narvat pod plastovy kryt motoru M60/62. Jen ho mam zvedly o tloustku maticek navíc a vepredu mam vyrizlou diru pro dve hadice. Vic videt není.
Otazkou je, kam s reduktorem a RJ. Plovak v nadrzi je vcelku nanic, zmensuje objem a stejne budete jezdit podle dojezdu km. Proto bych spinacku nechal, kde je = prihradka u ridicovy leve nohy. Pak nikde do oci nemlati svitici kosticka, co do interieru ocividne nepatri.
Po tom roce a něco, jestli bych do LPG sel zas? Sel. Pokud je to dobře udelane a mate rozumny rocni najezd, tak není co resit, pokud se srovnate s minusy a jste aspon trosku zeleni, tak to smysl ma. Pokud bych ale najel jen 5000 za rok, tak to cenu fakt nemá. Samozrejme do Alpiny nebo nejakeho extra moturku bych to nevrazil, to je i pro mne „praseni krasne techniky“.
Zde je vysledek po roce psani si spotreb a cen LPG i Benzinu. Ve statistice jsou zohledneny kurzovni rozdily eur/czk, zmeny cen paliv v poslednich 12-ti mesicich i jina spotreba na benzin nez na LPG (z rozdilu OBC versus realna LPG). Do nakladu LPG jsou zapocteny i vicenaklady jako revize a serizeni.
Tohle je tedy real s prestavbou na LPG:
Celkem na LPG za rok = 27893 km
ø dlouha spotreba LPG = 15 l/100 km
ø dlouha spotreba Benzin = 13,5 l/100 km
Pomer LPG/Benzin = 111%
Teoretická platba za benzin = 113736 Kč
Zaplaceno za LPG = 56460 Kč
Externality LPG = 4050 Kč
Uspora = 53226 Kč
Naklady LPG/Benzin = 53%
Muj systém:
Vstriky plynu rizene jednotkou STAG 300 + 60L (plneni 52L) toroid místo rezervy = dojezd na jednu nadrz prez 350km. Hrdlo plneni jen jako zavit 10mm pod vickem plneni benzinu do ktereho sroubuji redukce (Italska a Belgicka které mi pokryji vetsinu Evropy), prepinac v kastliku (takze není videt). Na aute nikdo nepozna, ze je v nem plyn (az na zlutou nalepku a dve hadice, co vedou pod dekl motoru)
Spotreba LPG: dlouhodobe (12000Km) = 15,61L, dalky – Praha/Brusel = 14L (Nemecko 170km/h, Belgie 120km/h), když jsem to jednou hnal mezi 180 a 200, tak 16,8L. Praha = 18L, nejmin Belgie 120Km/h tempomat = 12,8L
Spotreby jsou pocitane z mnozstvi cerpaneho LPG a najezdu.
Financni uspora v palivu za 16tis km = 33tis Kc (pocitano z rozdilu cen benzinu a LPG v prubehu roku s prihlednutim, ze benzinu to zere o 10 % min, pro detailisty je tam i vliv toho, ze poslednich 5000 je na cestach Praha – Brusel, kde v Nemecku je litr za 0,69 Eur a v Belgii jen 0.4 Eur) Taky je třeba odecist palivove cerpadlo a par dalsich věci, které jsou vicenaklady LPG....
Minusy LPG?
Krom tech klasickych a znamych, jako je plny kufr bojleru nebo rezerva v kufru, zakaz vjezdu do podzemnich garazi a vyssi cena kontroly emisi (o cca 200 Kc), je to hlavne o chovani k autu a jestli se to pak vymsti nebo ne.
Kazdych 10000 Km nebo 1x rocne kontrola tesnosti LPG (400 Kc).
V CR si nemuzete tankovat sami, coz je podle mne buzerace, zvlast když ty holky to často samy neumi a stejne si to pak na pulce mist zmaknete radsi sami Takze kvuli tomu dyl cekate. Ve zbytku Evropy je samoobsluha.
Mate kratsi dojezd nez na benzin. Nemecko proste na jednu nadrz neprejedu. To by ale resil 110L bojler v kufru (a ten bych bral).
Musite taky při dlouhych cestach vic planovat, protože ne vždy je LPG cerpacka primo na ceste. Zvlast na nemeckych dalnicich je to vyjimka, zas se podivate do vesnic, kterejma byste prosvisteli ani nemrkli. A taky mit spravny adapter. Sam to resim TomTomem s POI body LPG v Evrope.
V zavislosti na instalaci je pak stizeny pristup k motoru. Pokud si to opravujete sami, tak to chce fakt japonske pidirucicky. Ja si diky reduktoru xenonku nevymenim bez vyndani celeho svetla
Servis je obcas problem. Zvlast s problemem motoru. V BMW vam reknou, ze je to diky prestavbe na LPG, a v LPG servisu reknou, ze to je OK a ze je to problem motoru a ne plynu. Hlava 22. Navíc ne vsude to prijmou, protože oficialne jsou vyssi naroky na dilny pro LPG (odvetravani, hlasice plynu). Da se to resit tak, ze se proste vyjede nadrz a pak je z toho benzinak
Vyfukove plyny obsahuji vic vody – vetsi zatizeni vyfuku. Zvlast v zime je to krasne videt, jak za sedmou hulim z vyfuku paru!
Rozdil ve vykonu motoru nepoznate. Ale v zavislosti na kvalite LPG, teplote, vlhkosti ma vliv na volnobeh. Obcas je jako benzinovy, obcas rozklepany. Je to dan za nizke naklady.
Plus?
Jednoznacne provozni cena a ekologicka zatez. Emise LPG jsou fakt nekde jinde Takze Bursik by se mel zamyslet při te jeho huste propagaci hybridu (fuj).
Nutna udrzba?
Zvykl jsem si nechat si pri revizi udelat i serizeni jednotky (350Kc). Vetsinou na jare a na podzim. K tomu kontrola filtru a popripade vymena. Membrana plynne faze ma u STAG 300 zivotnost 150 000 km (nafurt). Zato vstriky vydrzi cca 50 000 Km = 4500Kc u V8. K tomu svicky a vzduchovy filtr, na kterych trosku vic zalezi, nez u benzinu.
Jak tedy jezdit?
Hlavne nezapomenout jezdit na benzin Je to lakave jezdit v CR za 60 % benzinu (pulka to není!) a nebo v Beneluxu i za 40%, ale ne porad! Duvodu je několik. I když jedete na LPG, tak stále bezi palivove cerpadlo a honi benzin. LPG ridici jednotka jen odstavila benalove vstriky a pustila misto nich plyn. LPG jednotka pak „oblbuje“ benzinovou, aby ta o nicem nevedela (signaly z lambd atd.) Proto taky na BC vidite spotrebu, jakou mate, ale v benzinu (a dle zkusenosti je to trosku zkreslene). Ale zpet k věci. Obcas je proste nutne vyjet celou nadrz benzinu, aby se procistily benzinove vstriky a cely motor se zas „srovnal“. Lepsi slovo nemam, ale vždy se to pozitivne projevi A je to první věc, kterou delam když je něco s motorem „jinak“. Třeba když to hur startuje, nebo není uplne idealni volnobeh. Další je nemit prazdnou nadrz. Sam jsem koupil 7er, co uz s LPG najela 30tis a jezdil s „prazdnou“ nadrzi, ja taky Zakonite mi odeslo palivove cerpadlo. Odejde, protože není zalite benalem a blbe se chladi. Tudiz je dobře tam mit aspon pulku. Někdo to resi i tak, ze jezdi na LPG, dokud je. Když dojde, nic se nedeje, systém se sam prepne za jizdy na benal (vy to poznate jen zvukovou signalizaci) a pokracuje na benal az k LPG cerpacce. Teorie, ze staci na udrzeni benzinoveho systemu jen to startovani, aspon podle mne pravdiva není.
Není také LPG jako LPG. Nevim sice, proc to tak je (propanbutan jako propanbutan), ale rozdily tu jsou. Nekdo rika, ze v CR ne vždy dodrzuji zimni zmenu pomeru plynu 60/40 na 40/60... Ja mam třeba na nemecke dalnici jedno LPG, kde když naberu, tak se mi trochu roztrepe volnobeh. Vzdycky... Ale ja tu nadrz vyjedu nez dovalim do Prahy, takze OK.
Jake jsem mel problemy s LPG?
Odeslo mi palivove cerpadlo = koupe noveho ze sekace a jizda s plnou nadrzi. Zanesene benzinove vstriky = hur to startovalo na benal + neklidny volnobeh na oboji. Duvodem nebyly jen ty vstriky. Predchozi majitel byl „kokot“ a najit vadu bylo nadlidske. Nakonec to byla souhra vstriku, svicek a vadne membrany na sani. On tam totiž někdo prede mnou vrazil membranu z M62 na moji M60. Namontovat to jde a vypadaj skoro stejne. Jen funkce je jina, a tak si motor furt prisaval trosku falesnej vzduch z klikovky. Při studenem motoru v mrazu to skoro neslo nastartovat... Reseni byla nova membrana s tesnenim, nove svicky a dve nadrze benalu s cisticem vstriku. Tady jsem dost narazil na servisy, kterym se do toho ocividne nechtelo, nebo rekli, ze vic udelat nejde. Jde! Ale musel jsem narazit na hlavu otevrenou a zkusenou se 7er v plynu.
Poznamky k instalaci LPG:
Sam bych ted volil radeji 110L bojler za zadni sedacku, která se stejne neda sklapet a jakozto nelyzar skivak nepotrebuji. Dal bych tam prepazku, a tak mel jen min hluboky kufr. Rezervu pak tam, kde ma byt, a nevalela by se mi v kufru (mam ji místo prepravky ) Hrdlo je fakt idealni nechat udelat pod vicko nadrze. Nehyzdi to auto, nedostane se do toho bordel a sroubuji tam redukce podle země, kde jsem. Ani po 45 tis km se nevylomilo (tuk, tuk...). Sam jsem prikladem, ze vstriky jdou narvat pod plastovy kryt motoru M60/62. Jen ho mam zvedly o tloustku maticek navíc a vepredu mam vyrizlou diru pro dve hadice. Vic videt není.
Otazkou je, kam s reduktorem a RJ. Plovak v nadrzi je vcelku nanic, zmensuje objem a stejne budete jezdit podle dojezdu km. Proto bych spinacku nechal, kde je = prihradka u ridicovy leve nohy. Pak nikde do oci nemlati svitici kosticka, co do interieru ocividne nepatri.
Po tom roce a něco, jestli bych do LPG sel zas? Sel. Pokud je to dobře udelane a mate rozumny rocni najezd, tak není co resit, pokud se srovnate s minusy a jste aspon trosku zeleni, tak to smysl ma. Pokud bych ale najel jen 5000 za rok, tak to cenu fakt nemá. Samozrejme do Alpiny nebo nejakeho extra moturku bych to nevrazil, to je i pro mne „praseni krasne techniky“.
Zde je vysledek po roce psani si spotreb a cen LPG i Benzinu. Ve statistice jsou zohledneny kurzovni rozdily eur/czk, zmeny cen paliv v poslednich 12-ti mesicich i jina spotreba na benzin nez na LPG (z rozdilu OBC versus realna LPG). Do nakladu LPG jsou zapocteny i vicenaklady jako revize a serizeni.
Tohle je tedy real s prestavbou na LPG:
Celkem na LPG za rok = 27893 km
ø dlouha spotreba LPG = 15 l/100 km
ø dlouha spotreba Benzin = 13,5 l/100 km
Pomer LPG/Benzin = 111%
Teoretická platba za benzin = 113736 Kč
Zaplaceno za LPG = 56460 Kč
Externality LPG = 4050 Kč
Uspora = 53226 Kč
Naklady LPG/Benzin = 53%