Vezmu to hodně obecně, ale snad to z toho bude jasné. Většinu dílů jsem si nechal zaslat ze ZF Pakra v Jihlavě
https://www.zf-pakra.cz/kontakty v kontaktech je i prodej náhradních dílů. Poptával už jsem konkrétní čísla, to jsem měl připravené. Zhruba tak 95 procent dílů na 5HP30 ještě takhle v originále existuje, ty zbývající nezbývá než poptat v zahraničí / zkusit eBay a podobné cesty. Různě po světě toho bude nějakou dobu ještě hodně, ale jak jsem se o to tak trochu začal zajímat, tak už různé převodovky pro starší BMW jako je E34 (například GM 4L30) mohou už někdy být docela problém. Obecně bych asi doporučil všem, co si plánují auta ještě nějaký ten pátek nechat a mají u převodovky nějakej otazník, ať to raději řeší teď. Levnější už oprava jako taková nikdy nebude.
Tady máme takovej základní rozkres převodovky. Co se ceny dílů týká, tak je hodně otázka, jak to vlastně člověk vezme vážně. Pokud se vymění všechny lamely i s těmi plechy mezi (mohou být taky teoreticky napálené popř. už tenčí - opotřebené) je cena za jednu takovou sadu spojek cca 5000. Už z toho je patrné, že repase převodovek v cenovkách 30-35t jsou naprosto nesmysl. Za to nejde udělat kvalitní opravu, ale jak já říkám trochu prodloužit agónii před smrtí. Jen vyměnit 2x olej, popř nějaký proplach filtry atd vyjdou u takové staré převodovky řekněme na 6000. No, ale zpět k tématu. Samozřejmě to jde udělat tak, že si člověk díly postupně rozebere, vezme do ruky nějakou kvalitní šupleru a začne zkoumat, jak je na tom opotřebení a vymění jen to, co se blíží k toleranci. Pokud jde o staré díly, tak vizuální opotřebení bylo dle mě naprosto minimální. Některé lamely měly možná trochu "sjeté" kraje, ale jak je to pro mě naprosto netypický díl, vůbec takhle od oka neřeknu, jestli to je ještě v pohodě, nebo za 5 minut 12. To byl vlastně i důvod, proč jsem objednal tak nějak "všechno".
Typická závada převodovek 5HP30 vedoucí až k tomu, co jsem ukazoval na fotkách začíná poměrně nenápadně touto kuličkou v mechatronice. Těžko říct proč, ale v různých revizích převodovky jsou různé. Někdy hnědé, někdy takto zelené. To asi není až tak zásadní, ale stává se, že určité kuličky (checkball) se vyběhají a nejprve netěsní jak mají. To se dá z uživatelského pohledu poznat tak, že auto samo od sebe necouvá, ale musí se mu trochu pomoci plynem. No a pokud se o ignoruje, tak se problém zhoršuje. Dochází vlastně k tomu, že se převodovka pere s tím, že proti sobě tlačí jak zpátečka, tak chod dopředu. Až jednoho dne nastane to, že se ten hliníkový obal, ve kterém jsou spojky zpátečky takto roztrhne, protože to zkrátka mechanicky nevydrží. Nebo se kulička zmenší natolik, že nezůstane na svém místě, proletí kamsi a opět je tu ten samý problém. Takže pokud se děje to, že auto nezpátečkuje tak jak by úplně mělo, je dobré alespoň zkusit sundat vanu, vymontovat si mechatroniku ven, zkontrolovat právě tuhle kuličku (v mechatronice jsou 2, ale problém se zpětným chodem způsobuje právě ta na foto) a nejlépe jí nahradit teflonovou o velikosti 1/4".
Nářadí jako takové není skutečně žádné speciální třeba. Stačí průměrně vybavená dílna zázraky Strachline
Určitě mi někdo, kdo pracuje s převodovkama na denní bázi napíše, že je to všechno úplně kravina a hrozně jsem něco zapomněl a musí se to udělat takhle a takhle. A upřímně jsem měl asi takové to štěstí začátečníka, že to všechno funguje. Protože kdyby ne, nedokázal bych se svými znalostmi přesně diagnotikovat, kde konkrétně je problém. I když na internetu je taky popsáno leccos, jakože když tohle člověk přehodí, má to takový následek atd. Kompletní návod od A-Z nebo video žádné neexistuje. Vždycky tam něco tak trochu (zřejmě schválně) chybí. Hlavní motivací byla zvědavost, jak to vlastně pořádně v té převodovce vypadá a funguje. No a pak moje obecně ne příliš pozitivní zkušenosti se servisem obecně. Kdybych měl v okolí někoho, komu bych skutečně důvěřoval, že u něj nenechám spoustu peněz a převodovka si přesto bude žít vlastním životem a on mi jen řekne, no jo, to bys musel ještě... nebo možná... zkrátka bych asi neměl úplně tak potřebu se do toho za každou cenu vrtat. Aktuálně mám takový dojem, že opravdu tomu rozumět a dělat to pořádně rozhodně chce vybavení a zkušenosti, ale jestli to má někdo udělat mizerně za peníze, nebo to máte mizerně udělat doma zadarmo, tak není zas potřeba se toho nějak extra bát.