haida píše:čau lidi nešla mi nastartovat tak jsem zkoušel vše možný až jsem zlistil že druhym klíčem to jde. ale chtěl bych mít i ten druhej v pořádku nevíte jak se do dá zase zpárovat zamykat jde oběma ale v jednou vypadl imo.... prej to jde nějak udělat doma nebo musim někam do servisu. díky za radu
Omlouvám se za vytažení starého topicu, ale za poslední týden se ke mně velkou oklikou dostalo celkem hodně sedmičkářů s podobným problémem. Čip imobilizéru si doma nespáruješ, ba ani diagnostikou to nejde.
Obvykle tenhle problém nastává, pokud necháte klíč v zapalování do úplného vybití baterky.
O co jde ve zkratce: Klíče BMW s imobilizérem EWS (tj. E34, E36, E38, E39, E46, E53 apod.) od verze II, tedy od ledna 1995, mají imobilizér s čipem. Ten obsahuje kromě informací o VIN kódu také pevný a plovoucí kód. Od verze EWS3, hw02, sw05, také obsahuje údaj o najetých kilometrech. Tento údaj se přepisuje při každém použití klíče hodnotou uloženou v jednotce EWS, a to pouze vyšší hodnotou. Tj. pokud bylo auto nedávno stočené, jde to z klíče zjistit. Pokud to někdo kdysi stočil řekněme z 250tis. km na 100tis. a dneska má na budíku 270tis. km, tak to už z klíče zjistit nejde.
Pevným kódem z klíče se identifikuje jeho pozice v jednotce EWS. Jednotka obsahuje celkem 10 pozic, přičemž každá pozice je unikátní. Díky tomu také lze diagnostikou zablokovat ztracený klíč.
Plovoucí část kódu je v tzv. shaddow paměti čipu, která je chráněná heslem uloženým v jednotce EWS. Proto není možné čipy kopírovat jako u Octavie, a i kdyby to šlo, kvůli plovoucímu kódu byste nastartovali novým klíčem jednou a starý klíč by už nefungoval. Plovoucí kód se mění po celou dobu, kdy je klíč ve spínací skříňce.
A teď jsme u toho problému. Jak čtení, tak zápis kódu do čipu probíhá elektromagnetickou indukcí, stejně tak i dobíjení klíče "diamant". Jakmile poklesne schopnost baterie dodávat potřebné napětí (obvykle pokud je hodnota pod 11,8V), stoupá riziko, že siločáry z kroužku ("antény") nedosáhnou k čipu. Nebo dosáhnou, ale ne dostatečně dlouho. Hloupé na tom je, že systém EWS nedisponuje mechanismem ověření, jestli se do klíče zapsalo, co se zapsat mělo. Tudíž při takovém vybití baterie s klíčem v zapalování může - a často se to také děje - dojít k tomu, že se do klíče už nezvládne zapsat nový kód, zatímco v jednotce už zapsaný je.
Další možnou příčinou může být vadná série distančního o-kroužku pod anténou (kroužkem) okolo spínačky, která byla montována do aut od 1. 1. 1995 do 26. 11. 1995. Na toto byla svolávací akce, kterou mnohá auta neprošla. Tento o-kroužek byl bohužel vodivý, což může způsobit zkrat v anténě a tím poškození analogových dat zapisovaných do čipu.
Data v jednotce EWS jdou napravit tak, aby auto s daným klíčem znovu startovalo. Nejde to ale přes kabel diagnostiky, musí se na to přímo ve vyndané jednotce. V domácích podmínkách se do toho ale nepouštějte, chce to celkem vyspělý hardware a software. I pokud máte například xprog-m interface, raději se do toho nepouštějte. Při vyčítání dat z MCU na desce totiž může dojít ke kompletnímu smazání obsahu jeho paměti, pokud je postup nebo software nesprávný. S tím kdyžtak dokážu pomoci.
Dálkové ovládání ani alarm s tím opravdu nemá nic společného...